PROTOKOŁ Nr XIV/11 sesji Rady Miejskiej w Kazimierzu Dolnym w dniu 17 października 2011r.

Oceń ten artykuł
(2 głosów)

PROTOKOŁ Nr XIV/11

sesji Rady Miejskiej w Kazimierzu Dolnym

w dniu 17 października 2011r.

ZAŁĄCZNIKI:

1.    Lista obecności Radnych.

2.    Lista obecności osób uczestniczących w sesji.

3.    Sprawozdanie Burmistrza z realizacji zadań w okresie od 23 września 2011r. do dnia 14 października 2011r.

4.    Uchwała Nr XIV/72/11 Rady Miejskiej w Kazimierzu Dolnym z dnia                            17 października 2011r.w sprawie zmiany uchwały Nr IX/62/11 w sprawie wydawania czasopisma samorządowego o tytule prasowym „Gazeta Kazimierska.

5.    Proponowane przez Burmistrza zmiany w budżecie gminy na 2011r.

6.    Uchwała Nr XIV/73/11 Rady Miejskiej w Kazimierzu Dolnym z dnia                     17 października 2011r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011r.

7.    Uchwała Nr XIV/74/11 Rady Miejskiej w Kazimierzu Dolnym z dnia                              17 października 2011r. w sprawie przyjęcia programu współpracy gminy Kazimierz Dolny z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2012.

 

PROTOKOŁ Nr XIV/11

sesji Rady Miejskiej w Kazimierzu Dolnym

w dniu 17 października 2011r. (poniedziałek) o godz. 10.00 w Schronisku Młodzieżowym „STRAŻNICA” przy ul. Senatorskiej.

 

Obecni Radni Rady Miejskiej:

1.    Leszek Furtas

2.    Piotr Guz

3.    Janusz Kowalski

4.    Henryk Kozak

5.    Waldemar Kruk

6.    Mirosław Opoka

7.    Paweł Pałka

8.    Jakub Pruchniak

9.    Rafał Suszek

10.Roman Suszek

11.Barbara Walencik

12.Małgorzata Wicha

13.Ewa Wolna

14.Kamil Wydra

Nieobecny Radny Rady Miejskiej:

1.    Jerzy Smolak

 

Ad.1. Otwarcie obrad.

Obrady XIV sesji Rady Miejskiej otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Miejskiej pan Henryk Kozak. Na podstawie listy obecności – załącznik, stwierdził, że w sesji uczestniczy 14 radnych, co stanowi quorum do przeprowadzenia prawomocnych obrad. Powitał przybyłych na sesję gości – lista obecności – załącznik.

 

 

Ad.2. Przyjęcie porządku obrad oraz protokółu z XII sesji Rady Miejskiej

Radny pan Piotr Guz zgłosił wniosek o uzupełnienie porządku obrad o pkt „zajęcie stanowiska przez Radę Miejską w sprawie upoważnienia Burmistrza do działań związanych z propozycją Stowarzyszenia Filmowców Polskich”. Uzasadniając swój wniosek, powiedział że Burmistrz mając takie upoważnienie może dobrać sobie komisję i podejmować działania. To gminę nic nie kosztuje.

Sekretarz Gminy pani Małgorzata Kuś w imieniu Burmistrza zgłosiła wniosek                 o uzupełnienie porządku obrad o pkt „Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały      Nr IX/62/11 w sprawie wydawania czasopisma samorządowego o tytule prasowym „Gazeta Kazimierska”.”

Burmistrz pan Grzegorz Dunia stwierdził, że ma wrażenie, że w Radzie Miejskiej dzieje się partyzantka, ponieważ jest przygotowany porządek obrad sesji i jest ustalenie, że po zakończeniu sesji odbędzie się wspólne posiedzenie Komisji, na którym będzie dyskutowana propozycja Stowarzyszenia, zaś propozycja  pana Guza jest gwałtem. Jest zdziwiony słowami pana Guza, że to Radę nic nie kosztuje. Rada ma decydować o majątku gminy wycenionym na 18 mln zł.

Radny pan Piotr Guz przypomniał, że w latach 80 w kamieniołomach miał powstać piękny kryty basen. Był przygotowany projekt za który zapłaciła gmina. Projekt ten nie został zrealizowany, ponieważ nie dał na to zgody konserwator. Burmistrz Szczypa budował na skwerku koło poczty ratusz, gmina poniosła koszty związane z projektem. Do dziś ratusza nie ma. Dziś jest propozycja Stowarzyszenia, gdzie gmina nie wydaje ani złotówki.

Burmistrz pan Grzegorz Dunia zwrócił się do Radnego Guza z zapytaniem, czy zastanawiał się nad tym skąd gmina weźmie pieniądze na doprowadzenie mediów i wykonanie dróg dojazdowych w rejonie kamieniołomów. Dziś najważniejsza jest budowa szkoły w związku z katastrofą budowlaną.

Radny pan Janusz Kowalski uważa, że niepokojące zachowanie radnych, wywołane najprawdopodobniej narracją słów Burmistrz na ostatnim posiedzeniu Komisji jest niezrozumiałe. 10 października 2011r. na wspólnym posiedzeniu Komisji jednogłośnie wszyscy członkowie Komisji poparli wniosek o przystąpienie do działań zmierzających do wydzierżawienia działki w kamieniołomach Stowarzyszeniu Filmowców Polskich. Teraz stawiane są sztuczne bariery. Rada ma jedno zadanie – wydzierżawić działkę. To jest pierwszy krok do tego, aby Stowarzyszenie Filmowców Polskich mogło ubiegać się o dotację. Jeżeli w tym miesiącu nie zostanie podpisana umowa dzierżawy, Stowarzyszenie nie zdąży w tym roku złożyć wniosku                                   o dofinansowanie. Radny pan Janusz  Kowalski zadeklarował, że osobiście chce się zaangażować w sprawę i przygotować projekt umowy dzierżawy.

Radny pan Henryk Kozak przypomniał, że 13 radnych ustaliło, że po zakończeniu obrad obecnej sesji Radni spotkają się i będą rozmawiać na temat propozycji Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Radny pan Janusz Kowalski powiedział, że było dwa miesiące na rozmowy, których nie było.

Radny pan Roman Suszek stwierdził, że decydowanie o majątku wartym 18 mln zł nie może być pochopne. Należy tak jak to było umówione spotkać się z przedstawicielami Stowarzyszenia i wysłuchać ich informacji. On jako Radny ma za mało wiadomości w tej chwili aby mógł podejmować decyzje.

Przewodniczący Rady Miejskiej pan Henryk Kozak poddał pod głosowanie wniosek radnego Guza o uzupełnienie porządku obrad o pkt „zajęcie stanowiska przez Radę Miejską w sprawie upoważnienia Burmistrza do działań związanych z propozycją Stowarzyszenia Filmowców Polskich”.

4 Radnych głosowało „za wnioskiem”

8 Radnych głosowało ‘przeciwko wnioskowi”

2 Radnych „wstrzymało się od głosu”

            Wniosek nie uzyskał poparcia.

Przewodniczący Rady Miejskiej pan Henryk Kozak poddał pod głosowanie wniosek Sekretarza Gminy o uzupełnienie porządku obrad o pkt Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IX/62/11 w sprawie wydawania czasopisma samorządowego                       o tytule prasowym „Gazeta Kazimierska”.

13 Radnych głosowało „za wnioskiem”

0 Radnych głosowało „przeciw wnioskowi”

1 Radny „wstrzymał się od głosu”.

 

Rada Miejska obradowała wg następującego porządku obrad:

1.    Otwarcie obrad.

2.    Przyjęcie porządku obrad oraz protokółu z XII sesji Rady Miejskiej

3.    Informacja o realizowanych i planowanych do realizacji zadaniach                          związanych z zabezpieczeniem p.powodziowym Gminy Kazimierz Dolny.

4.    Informacja o zrealizowanych i planowanych do realizacji inwestycjach na odcinkach dróg wojewódzkich i powiatowych przebiegających przez Gminę Kazimierz Dolny.

5.    Informacje i wnioski Przewodniczącego Rady i Przewodniczących Komisji.

6.    Sprawozdanie z działalności Burmistrza.

7.    Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.

8.    Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IX/62/11 w sprawie wydawania czasopisma samorządowego o tytule prasowym „Gazeta Kazimierska”.

9.    Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011r.

10.Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu współpracy gminy Kazimierz Dolny z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2012.

11.Odpowiedzi na zapytania.

12.Zakończenie obrad.

 

Rada Miejska przychyliła się do wniosku pani Anny Bartoś aby Protokoł Nr XII sesji Rady Miejskiej zatwierdzony został na kolejnej sesji.

 

Ad.3. Informacja o realizowanych i planowanych do realizacji zadaniach                          związanych z zabezpieczeniem p.powodziowym Gminy Kazimierz Dolny.

Burmistrz pan Grzegorz Dunia poinformował, że zaprosił na dzisiejszą sesję dwóch dyrektorów Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych – Pana Dyrektora Stanisława Jakimiuka i Pana Dyrektora Andrzeja Pichlę, ponieważ od pewnego czasu pojawiały się sugestie państwa radnych, aby porozmawiać na temat zabezpieczenia p. powodziowego.

Pan Stanisław Jakimiuk poinformował, że okolicom Kazimierza jest przyporządkowane około 15 km obwałowania Wisły. Do 2013 roku zakończone zostaną trwające w chwili obecnej prace w dolinie parchacko – bochotnickiej, przy wzmacnianiu wału szczególnie w tych rejonach, gdzie jest to konieczne.  

Ponadto zwrócił się do Rady Miejskiej o podjęcie decyzji w sprawie przekazania WZMiUW pomieszczenia przy ul. Krakowskiej, na magazyny p. powodziowe.

Pan Andrzej Pichala poinformował, m.inn. że w rejonie Kazimierza obwałowanie jest na długości 14,8 km. Zmodernizowane zostało obwałowanie w Kazimierzu na długości 4 km oraz  pierwszy etap prac w dolinie parchacko bochotnickiej na długości 6 km, a także wzmocnione zostały murki Grodarza na długości 220 metrów. Kolejne prace do wykonania planowane są na rok przyszły. Na odcinek między oczyszczalnią ścieków a zmodernizowanym obwałowaniem opracowywana jest koncepcja zabezpieczenia. Po 2013 roku będą tam realizowane prace. Pozostał do zabezpieczenia jeszcze Grodarz, gdzie podczas ostatniej powodzi można się było przekonać o konieczności podniesienia muru o około pół metra. Rozważana jest możliwość montowania na murkach parapetów rozbieralnych. Ponadto poinformował, że w dniu 18 października 2011r. w Kazimierzu odbywać się będzie spotkanie z udziałem najważniejszych władz na temat zabezpieczenia przed wylewami środkowej Wisły. Działania muszą iść w tym kierunku aby tak regulować Wisłę, aby nie podnosić w nieskończoność wałów.

Radny pan Janusz Kowalski zwrócił się z zapytaniem, czy w najbliższym czasie planuje się zagospodarowanie wlotu do Grodarza. Specjaliści mówili, że konieczne jest wybudowanie specjalistycznej śluzy.

Pan Andrzej Pichla odpowiedział, że nie praktykuje się budowy śluz. Dla zabezpieczenia Grodarza planuje się montowanie parapetów podwyższających murek, do takiej wysokości aby woda z Wisły nie wylała się na miasto. Takie rozwiązanie w pełni zabezpieczy Kazimierz przed zalaniem. Jest możliwość wybudowania śluzy, ale konieczna byłaby duża pompownia, niezbędna w sytuacji wysokiej wody na Wiśle i np. oberwania chmury.

Radna pani Ewa Wolna zapytała, czy zabezpieczenie Grodarza poprzez montaż parapetów zlikwiduje podsiąki., które są dużym problemem dla ul. Senatorskiej, oraz czy zdarzyło się w historii Kazimierza aby  jednocześnie była powódź i oberwanie chmury. Pani E. Wolna przypomniała, że podczas oberwania chmury, które ona pamięta woda nie płynie Grodarzem, ponieważ natychmiast wloty do Grodarza są  zapchane, a woda płynie ul. Nadrzeczną równo z murkiem. Uważa, że śluza jest dobrym rozwiązaniem.

Pan Andrzej Pichla odpowiedział, że nie pamięta aby te dwa zjawiska nałożyły się, ale może to się zdarzyć, ponieważ obserwuje się zmiany klimatu. Przypomniał, że roku 1998 r. nałożyły się dwie fale wód Wisły i Sanu, co było bardzo niebezpieczne.

Kontynuując odpowiedź poinformował, że po zamontowaniu parapetów podsiąki nadal będą. Zaprojektowane są drenaże i jeśli jest taka potrzeba pracują pompy, po to aby ograniczyć podtopienia.

Radny pan Janusz Kowalski zauważył, że śluza jest urządzeniem znanym od średniowiecza i uważa jako laik, że jest to urządzenie dużo tańsze niż to co proponuje WZMIUW. Zdaniem pana Kowalskiego jeżeli zdarzy się oberwanie chmury to i tak większa część miasta zostanie zatopiona, dlatego, że Grodarz jest wyżej. Uważa, że proste urządzenie jakim jest śluza mogłaby obsługiwać Ochotnicza Straż Pożarna w Kazimierzu. To rozwiązanie, które proponuje WZMiUW zapewne jest dobrym i sprawdzonym rozwiązaniem, nie mniej jednak nie uchroni miasta przed podsiąkami. Śluza ograniczyłaby znacznie podsiąki i zalewanie piwnic przy ul. Nadrzecznej i ul. Senatorskiej.

Pan Andrzej Pichla poinformował, że budowa śluzy jest bardzo kosztowna. Budowa samych wrót nie jest wielkim kosztem, ale budowa pompowni to wydatek bardzo duży. W Janowcu jest bardzo duża pompownia 22 m3/s, która nie uchroniła miasta przed zalaniem. Dodał, że jest opracowywany program bezpieczeństwa środkowej Wisły, a więc można zaproponować również rozwiązanie polegające na budowie wrót i pompowni, po to aby było pełne bezpieczeństwo dla Kazimierza.

Pan Roman Wolny pogratulował Dyrektorom WZMiUW wykonania umocnienia  wału na terenie Kazimierza i gminy, nie mniej jednak zaproponował, aby baczniej  obserwowali przyrodę. Fundamenty wału, który jest budowlą minionej epoki, nigdy nie powstały, wał został usypany na tym na czym jest. Teraz umacnia się nieistniejącą stopę wału, ale w tych warunkach nie da się niczego innego wymyślić. Przyznał, że podwyższanie wałów jest niedorzecznością, bo w konsekwencji Kazimierz będzie zalany od strony Grodarza. To, że nie zgodzono się na podwyższenie murów Grodarza było słuszne, ponieważ Grodarz nie jest najważniejszą budowlą w tym mieście. Uważa, że należy potraktować ekologów jako partnerów, ponieważ wykonując murki zniszczono np. stanowiska lęgowe żab. Wygląda to wszystko optycznie elegancko, ale jest bublem budowlanym. Zdaniem pana R. Wolnego, nie należy straszyć nałożeniem się dwóch klęsk, czyli wysoki poziom wody na Wiśle i oberwanie chmury, bo takie zdarzenie nie miało miejsca od ponad 100 lat. Jeżeli jednak do tego dojdzie to należałoby wyjąć śluzę i stan wody będzie taki sam. Jeśli zaś chodzi o pompy, to można zastosować mniejsze i większe pompy, nie muszą być wrota, są inne rozwiązania. Przy ostatniej wysokiej wodzie zabrakło 8 cm, aby miasto zostało zalane przez murki na Grodarzu. Konieczne jest dbanie o międzywale, to najważniejsze, co powinno być zrobione.

Pan Andrzej Pichla przypomniał, że Grodarz zaprojektowany został na wodę stuletnią, zaś obwałowanie Wisły na wodę trzystuletnią. Nie da się uniknąć podsiąków ponieważ zabudowane zostały  doliny rzeczne.  Zdaniem pana Pichli urządzenia zabezpieczające wykonane zostały pod względem technicznym bardzo dobrze i Kazimierz będzie dobrze zabezpieczony przed zalaniem. Przyznał, że jak najbardziej konieczne jest dbanie o międzywale.

Zdaniem radnego Leszka Furtasa murek na Grodarzu powinien być podwyższony przynajmniej o metr, aby była to ta sama wysokość jak zabezpieczenie na wale po założeniu parapetów.

Pan Stanisław Jakimiuk przyznał, że zgłaszane uwagi są bardzo cenne. Jego zdaniem największą potrzebą jest zadbanie o samo koryto rzeki. Wisła jest wypłycona i zarośnięte międzywale. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej zarządza korytem rzeki i międzywalem, zaś WZMiUW zarządza wałami. Czynione są starania aby był jeden gospodarz obiektu. Ponadto zapewnił, że informacje jakie usłyszeli na sesji wezmą pod uwagę, przy opracowywaniu koncepcji rozwiązań                    p. powodziowych. Obiecał, że powoła zespół, który w szczegółach przeanalizuje zgłoszone sugestie. Zaprosił pan Romana Wolnego do udziału w pracach tego zespołu.

Burmistrz pan Grzegorz Dunia podsumowując podziękował panu Stanisławowi Jakimiukowi i panu Andrzejowi Pichli w imieniu własnym i społeczności za wszystkie zrealizowane przez WZMiUW inwestycje na terenie miasta i w dolinie parchacko bochotnickiej.

 

 

 

Ad.4. Informacja o zrealizowanych i planowanych do realizacji inwestycjach na odcinkach dróg wojewódzkich i powiatowych przebiegających przez Gminę Kazimierz Dolny.

 

Burmistrz pan Grzegorz Dunia przypomniał, że niemalże na każdej sesji radni mają dużo pytań i uwag do stanu dróg i inwestycji, które są realizowane. Dlatego na sesję przybył pan Tomasz Kwiatkowski z Rejonu Dróg Wojewódzkich w Puławach, pani Anna Nizioł Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg i pan Maciej Żurawiecki Zastępca Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Puławach.,

Pan Tomasz Kwiatkowski poinformował, że na terenie gminy Kazimierz Dolny jest kilkanaście kilometrów dróg wojewódzkich. Zrealizowany został wraz z kanałem deszczowym odcinek 1173 metrów w Bochotnicy. W tym roku przeznaczono                          i zrealizowane prace na kwotę 5 000 094  zł. Kolektor deszczowy był realizowany                        w latach poprzednich za kwotę 1 695.000 zł. Realizowany był również odcinek drogi od Celejowa przez Wierzchoniów do skrzyżowania z obwodnicą w Bochotnicy o długości ponad 3 km za kwotę 3 100 000 zł. Realizowany jest też odcinek około                 2,5 km od Parchatki do Bochotnicy za kwotę 2 875 000 zł. Nie będzie na tym odcinku wykonany, wnioskowany chodnik, ponieważ nie ma zgody na wycinkę drzew. Pozostał jeszcze do wykonania pewien odcinek chodnika o długości 118 metrów przy drodze w Bochotnicy, za kwotę 57 tys. zł. Jest na to pokrycie finansowe i prace będą wykonane jeszcze w tym roku.

Radny pan Piotr Guz podziękował, że za to co zrobił WZD na drogach w Gminie Kazimierz Dolny. Zwrócił się z wnioskiem o konieczność objęcia całorocznym sprzątaniem dróg wojewódzkich m.inn. ul. Puławskiej w Bochotnicy, szczególnie przy krawężnikach. Zgromadzony tam piach zamula studzienki kanalizacyjne.

Radny pan Waldemar Kruk również podziękował za wykonanie prac. Przypomniał o obietnicy wykonania chodnika na długości około 200 metrów przy ul. Puławskiej w Bochotnicy. Zwrócił się z zapytaniem, czy będzie to możliwe technicznie do wykonania w roku przyszłym.

Pan Tomasz Kwiatkowski  odpowiedział, że technicznie jest możliwość wykonania chodnika przy ul. Puławskiej, ale problemem jest w tej chwili brak na to zadanie pieniędzy. Nie ma też wystarczającej ilości pieniędzy na sprzątanie.

Radny pan Janusz Kowalski również podziękował za wykonanie nawierzchni ulic w Bochotnicy.

Radny pan Rafał Suszek przyłączył się do podziękowań w imieniu mieszkańców Parchatki. Zwrócił uwagę na konieczność wykonania w najbliższym czasie chodników na skrajnych częściach m. Parchatka. Zimą piesi będą poruszać się ulicą, co jest bardzo niebezpieczne przy tak dużym ruchu. Zdaniem radnego jest to zadanie priorytetowe. Zwrócił się z zapytaniem jaką kwotę Gmina Kazimierz Dolny powinna wyasygnować jako udział gminy w realizacji przez WZD chodnika w Parchatce.

Pan Tomasz Kwiatkowski odpowiedział, że wykonanie mb chodnika przy szerokości 2 metrów kosztuje 500 zł., zwykle stosuje się relacje, że dana gmina na której realizowany jest chodnik pokrywa 60% kosztów a samorząd województwa pozostałe 40% kosztów.

Radny pan Roman Suszek zwrócił się z zapytaniem, czy są przewidziane balustrady przy głębokich rowach na zakrętach przy drodze pomiędzy Bochotnicą a Wierzchoniowem.

Pan Tomasz Kwiatkowski odpowiedział, że na pewnym odcinku balustrady będą wykonane.

Radny pan Jakub Pruchniak podziękował za modernizację drogi w Wierzchoniowie wraz z budową chodnika. Nie mniej jednak brakuje chodnika na odcinku w stronę Bochotnicy. Przypomniał o potrzebie zrealizowania pewnych prac, które zostały uzgodnione pod koniec inwestycji.

Pan Tomasz Kwiatkowski odpowiedział, że jeżeli będzie wola współpracy między samorządem gminy i województwa pod kątem wspólnego finansowania, do tematu budowy chodników można wrócić. Ponieważ nie zna ustaleń dotyczących dodatkowych prac na drodze w Wierzchoniowie nie może wypowiedzieć się kiedy będą dokończone.

Pan Bartłomiej Pniewski nawiązując do wypowiedzi radnego pana Rafała Suszka powiedział, że poruszanie się drogą przez Parchatkę  jest problemem nie tylko dla mieszkańców ale również dla kierowców. To jest bardzo stresujące dla kierowców widzących idące brzegiem jezdni kobiet z dziećmi, rowerzystów.

Burmistrz pan Grzegorz Dunia w imieniu własnym i mieszkańców podziękował za modernizację około 8 km dróg wojewódzkich na terenie gminy Kazimierz Dolny, co znacznie wpłynęło na poprawienie bezpieczeństwa na drogach.

Pani Anna Nizioł Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg poinformowała, że podpisana została umowa z wykonawcą modernizacji odcinka drogi powiatowej w Bochotnicy od ronda do tzw. mostku. Dodała, że zadanie to powiat realizuje bez udziału finansowego gminy, co jest ewenementem w skali powiatu. W ramach tego zadania przewidziany jest remont chodnika, ułożenie warstwy wyrównawczej i warstwy ścieralnej nawierzchni ulicy Kazimierskiej. Zadanie wykonane będzie jeszcze w tym roku. Ponadto PZD założył bariery zabezpieczające z uwagi na wjeżdżające na budynek samochody. Pani Dyrektor poinformowała też, że w chwili obecnej trwają prace przy konstrukcji budżetu na 2012 rok. Zaplanowanie zadań do wykonania na drogach powiatowych jest uzależnione od możliwości uczestniczenia w jego kosztach danej gminy. 

Radny pan Waldemar Kruk zwrócił się z pytaniem, czy brana jest pod uwagę modernizacja również mostku.

Pani Anna Nizioł odpowiedziała, że za realizację 400 metrowego odcinka                                  ul. Kazimierskiej powiat ma zapłacić wykonawcy prac 474 tys. zł. Na wykonanie przepustu zaplanować należy około 420 tys. zł i taki wniosek złożyła do projektu budżetu powiatu na 2012 rok.

Radny pan Waldemar Kruk zgłosił wniosek, aby PZD wykonał modernizację nawierzchni ul. Kazimierskiej na dalszym odcinku. Wyraził nadzieję, że Gmina Kazimierz rozważy możliwość współuczestniczenia w kosztach.

Radny Rady Powiatu pan Marcin Pisula poinformował, że gminy nie maja obowiązku dofinansowywania budowy dróg powiatowych. W rzeczywistości prawie wszystkie gminy uczestniczą w kosztach tych zadań. Należy jednak zauważyć, że modernizacja drogi w Bochotnicy jest wykonywana tylko za środki powiatowe. Na przyszłość należy mieć świadomość, że pierwszeństwo przy wykonywaniu prac na drogach powiatowych będą miały te gminy które wyasygnują środki finansowe jako wkład własny. Wyraził nadzieję, że gmina Kazimierz i powiat puławski dojdą do porozumienia i dokończony zostanie odcinek ul. Kazimierskiej w Bochotnicy. Byłby to ostatni etap prac, którego efektem będzie dobre połączenie drogowe pomiędzy Puławami, Kazimierzem i Nałęczowem. Uważa, że wspólnie należało będzie również rozwiązać potrzebę poprawienia nawierzchni pozostałych dróg powiatowych na terenie gminy Kazimierz.

Radny pan Piotr Guz przypomniał, że prawie na każdej sesji radni zgłaszają wnioski dot. stanu dróg powiatowych tj. konieczność wykonania przycinki drzew, czyszczenia rowów, czyszczenia poboczy.

Pani Anna Nizioł odpowiedziała, że PZD nie ma środków na wycinanie zakrzaczeń. Sprzęt, który posiada PZD jest niewystarczający aby wykonać wszystkie niezbędne roboty w określonym czasie.

Radny pan Mirosław Opoka podziękował za podcięcie drzew przy drodze w Dąbrówce i zaapelował, aby prace te dokończyć jeżeli firma jest już na tym terenie. Zapytał jakie są plany wobec dróg powiatowych od ul. Czerniawy przez Cholewiankę, Dąbrówkę w kierunku Dobrego i przez Cholewiankę, Jeziorszczyznę w kierunku Uściąża.

Pani Anna Nizioł odpowiedziała,  że w powiecie puławskim są drogi o bardzo złej nawierzchni, dużo gorszej niż te w gminie Kazimierz. Poinformowała, że powiat rocznie wykonuje 5 km nawierzchni w 11 gminach. Kolejność wykonywania zadań podyktowana jest ilością środków finansowych.

Radny pan Mirosław Opoka zadeklarował, że porozmawia z właścicielami drzew rosnących przy drodze w Dąbrówce i Cholewiance, aby wyrazili zgodę na ich przycięcie.

Radna pani Małgorzata Wicha poparła wypowiedz radnego M. Opoki. Zwróciła się z zapytaniem o plany PZD wobec drogi ul. Słonecznej w kierunku Mięćmierza.

Radna pani Barbara Walencik zapytała, że PZD składa wnioski o środki z unii europejskiej.

Pani Anna Nizioł odpowiedziała, że wnioski były składane, ale na drogi o większym znaczeniu, bo tylko takie wnioski mogły uzyskać więcej punktów.

Radny pan Rafał Suszek zwrócił się z zapytaniem czy powiat starał się o tzw. Schetynówki. Jego zdaniem droga od Bochotnicy przez Kazimierz w kierunku Wilkowa jest drogą prestiżową i należało na jej wykonanie starać się o środki unijne. Jego zdaniem wstydem jest wykonywanie tej drogi w pięciu odcinkach.

Pani Anna Nizioł odpowiedziała, że powiat składał wnioski o środki finansowe                        w ramach RPO i zrealizował za te środki obwodnicę Janowca i obwodnicę Wąwolnicy. Droga od Bochotnicy przez Kazimierz jest drogą strategiczną ale łączy drogę wojewódzką o tym samym numerze, co uniemożliwia zdobycie punktów przy ocenie wniosku. Były składane wnioski o środki z tzw. Schetynówek. Przy pierwszym rozdaniu powiat dostał środki na drogę Karmanowice – Piotrowice, a przy drugim i trzecim rozdaniu powiat środków nie otrzymał.

Radny pan Paweł Pałka zapytał, czy powiat planuje jakiekolwiek prace na drogach w gminie Kazimierz, poza wspomnianym odcinkiem drogi w Bochotnicy.

Pani Anna Nizioł odpowiedziała, że jeżeli gmina Kazimierz widzi konieczność zrealizowana jakiegoś odcinka drogi, powiat oczekuje propozycji finansowej ze strony gminy. Przypomniała, że przez ostatnie dwa lata gmina Kazimierz nie dała na ten cel ani złotówki.

Radny pan Piotr Guz zwrócił się z zapytaniem, czy jeżeli gmina Kazimierz da 100 tys. zł to powiat weźmie to pod uwagę i zaplanuje ze swojej strony pieniądze na wykonanie robót na drogach w gminie Kazimierz.

Pani Anna Nizioł odpowiedziała, że z pewnością będzie to wzięte pod uwagę. Udział w kosztach danego zadania podzielony jest na pól tj. 50% kosztów powiat, 50% kosztów gmina.

Pani Krystyna Kubiś sołtys wsi Doły – Wylągi odczytała pismo jakie mieszkańcy skierowali do PZD, dot. konieczności wybudowania chodnika przy ul. Doły i złożyła je na ręce Pani Dyrektor.

Pan Pniewski Bartłomiej zwrócił się do pani Dyrektor Nizioł o praktyczną poradę, co należy zrobić aby wykonać drogę do Mięćmierza.

Pani Anna Nizioł poinformowała, że jedyną w tej chwili możliwością uzyskania środków pomocowych są środki z tzw. Schetynówek oraz współpraca gminy i powiatu.

Radny pan Janusz Kowalski uważa, że Stowarzyszenie Filmowców Polskich partycypowałoby w kosztach infrastruktury drogowej. To jest rozwiązanie wspólnymi siłami tego zagadnienia, czyli połączenia ul. Krakowskiej i ul. Słonecznej.

Radny pan Henryk Kozak zwrócił się z zapytaniem, czy cząstkowe remonty dróg PZD wykonuje we własnym zakresie. Ponadto wyraził negatywną ocenę efektów remontów cząstkowych.

Pani Anna Nizioł odpowiedziała, że połowę zlecają a połowę wykonują we własnym zakresie.

Pan Grzegorz Dunia podziękował pani Dyrektor za współpracę i wyraził nadzieję, że inwestycje na drogach powiatowych w gminie Kazimierz będą wspólnie realizowane. Wyraził też nadzieję, że współpraca będzie dobrze układała się z panem Maciejem Żurawieckim Zastępcą Dyrektora PZD. Podziękował, też panu Maciejowi Żurawieckiemu za dotychczasową współprace jako Zastępcy Burmistrza.

Pan Maciej Żurawiecki podziękował radnym za dotychczasową współprace, oraz wyraził nadzieję, że pełniąc funkcje Zastępcy Dyrektora PZD będzie mógł pomóc                   w realizacji zadań na drogach w gminie Kazimierz Dolny.

 

Ad.5. Informacje i wnioski Przewodniczącego Rady i Przewodniczących Komisji.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej pan Mirosław Opoka zapoznał radnych                      z treścią pisma właścicieli działek na Miejskich Polach z dnia 6 października 2011r. oraz z pismem osób korzystających z miejsc postojowych przy ul. Nadwiślańskiej                  z dnia 12 października 2011r.

Radny pan Waldemar Kruk poinformował, że w okresie między sesjami Komisja Budżetu, Gospodarki Nieruchomościami spotkała się dwa razy. Posiedzenia głównie poświęcone były omówieniu propozycji Stowarzyszenia Filmowców Polskich jak również postępowi prac przy realizacji studium.

Radna pani Ewa Wolna poinformowała, że Komisja Edukacji …, spotkała się raz                 w dniu 12 października na którym m.inn. prezentowany był raport dot. podjęcia działań profilaktycznych wśród młodzieży oraz omówiona była propozycja Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

 

Ad.6. Sprawozdanie z działalności Burmistrza.

Burmistrz pan Grzegorz Dunia przedstawił „Sprawozdanie z realizacji zadań                        w okresie od 23 września 2011r. do dnia 14 października 2011r. – załącznik.

Ponadto Burmistrz zaproponował, aby ustalić wspólnie termin spotkania                              z Budplanem by omówić dalszy sposób postępowania zmierzający do uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Uzgodniono, że spotkanie z BUDPLANEM odbędzie się w dniu                                24 października 2011r. w ramach wspólnego posiedzenia Komisji. Drugim punktem posiedzenia Komisji będzie wyjście radnych na zamek aby obejrzeć efekty inwestycji.

 

Ad.7. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.

Radny pan Rafał Suszek przypomniał, że na ostatniej sesji przedstawiona była informacja o wykonaniu budżetu gminy w I półroczu 2011r. W piśmie Regionalna Izba Obrachunkowa  informowała, że pojawia się niebezpieczeństwo że 2013 roku gmina nie będzie mogła uchwalić budżetu. W związku z tym radny zgłosił wniosek o zorganizowanie wspólnego posiedzenia Komisji na którym omówiona będzie sytuacja finansowa gminy i jakie działania należy podjąć aby do tego niedopuścić. Ponadto radny przypomniał, że na posiedzeniach komisji i na zebraniach wiejskich burmistrz przedstawiał tezę, że ta rada pracuje źle, hamuje rozwiązania, rzuca piach w sprawnie pracujące tryby. Radny poprosił, aby przy tak poważnym zarzucie burmistrz wskazał kto z radnych i jakie inwestycje blokuje. Osobiście pan radny uważa, że ta rada pracuje sprawnie, merytorycznie i poprawnie i chciałby aby tak było dalej. Kolejna sprawa która niepokoi radnego i chciałby aby została rozwiązana to sprawa kontenerów szkolnych. 30 czerwca Burmistrz informował, że kontenery będą najpóźniej w październiku lub listopadzie. Dziś wiadomo, że kontenery te mogą być pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku lub później. Wiadomo też jest że różnica między ceną proponowaną przez gminę, a ceną oferty jest bardzo duża – 250%. Gmina ma na ten cel 2 mln zł, a firma żąda 5,5 mln zł. Radny zaproponował aby odbyć spotkanie i zaproponować wariant alternatywny. Obawia się też, że ta sytuacja doprowadzi do odejścia z GZSz kolejnej grupy uczniów.

Radny pan Waldemar Kruk przypomniał, że w dniu 23 sierpnia 2011r. na posiedzeniu Komisji pan Otulak przedstawił propozycję dalszego dzierżawienia nieruchomości na Cholewiance. Komisja przychyliła się do jego wniosku. Ponadto pan Kruk poinformował, że przed sesją pan Sobczak były wspólnik pana Otulaka, poinformował go, że to on nadal jest prezesem firmy a nie pan Otulak. W związku z powyższym radny pan Waldemar Kruk zaproponował, aby przed ostatecznym podjęciem decyzji w sprawie nieruchomości gminnej na Cholewiance po raz kolejny spotkać się na posiedzeniu Komisji i wysłuchać obu stron.

Radny pan Janusz Kowalski przypomniał, że podczas posiedzenia Komisji Budżetu w dniu 23 sierpnia rozpatrywana była sprawa jego skargi na działalność Burmistrza  w sprawie budowy drogi Góry – Skowieszynek. Radny w skardze zarzucił Burmistrzowi, że bezpodstawnie poszedł do sadu w spornej sprawie z rodziną Godziszewskich. Intencją radnego było, aby doszło do porozumienia. Zdaniem radnego w tej sprawie miasto straci kilkadziesiąt tysięcy złotych. Ponadto radny poinformował, że na drodze byli biegli, którzy stwierdzili, że droga przebiega we właściwym miejscu. Podczas wspomnianego posiedzenia Burmistrz powiedział, że nie było określonego terminu w którym ta ugoda powinna być zawarta, na co radny Kowalski odpowiedział, że nie robi się z gęby cholewy. Na te słowa Burmistrz zareagował ironicznie więc radny Kowalski zacytował jednego z klasyków, że słowo k… pod latarnią więcej znaczy niż słowo Burmistrza. Tu radny Kowalski zacytował zapis z protokołu wspomnianego posiedzenia „podczas dyskusji w tym temacie Radny Janusz Kowalski stwierdził, że Burmistrz kłamie jak k… spod latarni”. Zdaniem radnego Janusza Kowalskiego pani Anna Bartoś samowolnie nie napisała tego nieprawdziwego cytatu. Zwrócił się wiec z zapytaniem do Burmistrza jaka jest suma kosztów które gmina poniesie z tego tytułu, że Burmistrz wystąpił ze sprawą do sądu, która moralnie przez Burmistrza została przegrana. Prace na drodze w tych samych granicach, które były od początku zostały zakończone trzy dni temu z czego wszyscy są zadowoleni. Zapytał też jaka była intencja Burmistrza aby w protokole znalazł się taki zapis. Radny Kowalski przypomniał, że gdy w dniu 7 lutego na sesji rady przez kilka minut obrzucany był inwektywami przez radnego Waldemara Kruka, ale o tym nie ma wzmianki w protokole. Poprosił więc aby zapis w protokole z posiedzenia komisji został zmieniony, bo to jest ewidentne naruszenie jego dóbr osobistych i może dojść do kolejnego procesu sądowego.

Burmistrz pan Grzegorz Dunia zwrócił się z zapytaniem czy Radny Kowalskiego straszy go, czy szantażuje, bo sporo ludzi już zastraszył. 

Pan Tadeusz Kubiś zgłosił wniosek, aby ulicą Lubelską nie jeździły autobusy szkolne i aby na ul. Lubelskiej był parking tylko dla mieszkańców miasta i gminy Kazimierz Dolny. Ponadto pan Kubiś wyraził niezadowolenie z powodu wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Lubelskiej ponieważ z tego powodu ma bardzo wydłużony dojazd do swojej posesji.

Radny pan Janusz Kowalski poprosił aby Burmistrz powiedział publicznie kogo on zastrasza.

Radny pan Leszek Furtas zapytał, czy to prawda, że w projekcie remontu zamku nie ma uwzględnionych toalet. Jego zdaniem toalety w tym obiekcie powinny być.

 

Ad.8. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IX/62/11 w sprawie wydawania czasopisma samorządowego o tytule prasowym „Gazeta Kazimierska”.

Sekretarz Gminy pani Małgorzata Kuś poinformowała, że w dniu 20 czerwca 2011r. Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie wydania czasopisma samorządowego „Gazeta Kazimierska”. Tytuł prasowy zgłoszono do rejestracji w Sądzie Okręgowym w Lublinie, właściwym do prowadzenia rejestru tytułów prasowych. W dniu 10 października 2011r. otrzymano z sądu wezwanie – pod rygorem oddalenia wniosku                o rejestrację – do dokonania zmiany tytułu prasowego. Tytuł podany we wniosku figuruje w rejestrze prowadzonym przez Sąd Okręgowy w Kielcach i nie można posłużyć się nazwą już istniejącą w obrocie prasowym. Niniejsza uchwała ma na celu zadośćuczynienie wezwaniu sądowemu, tym samym będzie możliwe dokończenie procedury rejestracji czasopisma. W związku z tym Burmistrz przedstawia projekt uchwały o zmianie nazwy czasopisma z „Gazety kazimierskiej „ na „Gazeta Kazimierza Dolnego”.

Przewodniczący Rady pan Henryk Kozak przedstawił pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IX/62/11 w sprawie wydawania czasopisma samorządowego o tytule prasowym „Gazeta Kazimierska”.

11 Radnych głosowało „za uchwałą”

0 Radnych głosowało „przeciw”

3 Radnych „wstrzymało się od głosu”

            Rada Miejska podjęła uchwałę Nr XIV/72/11 w sprawie zmiany uchwały Nr IX/62/11 w sprawie wydawania czasopisma samorządowego o tytule prasowym „Gazeta Kazimierska”.- załącznik.

 

Ad.9. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011r.

Skarbnik Gminy pani Grażyna Kiełbasa przedstawiła proponowane przez Burmistrza zmiany w budżecie gminy na 2011r. – załącznik.

Przewodniczący Rady pan Henryk Kozak przedstawił pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011r.

13 Radnych głosowało „za uchwałą”

 0 Radnych głosowało „przeciw”

0 Radnych „wstrzymało się od głosu”

            Rada Miejska podjęła uchwałę Nr XIV/73/11 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011r. – załącznik.

 

Ad.10. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu współpracy gminy Kazimierz Dolny z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2012.

Przewodniczący Rady pan Henryk Kozak przedstawił pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu współpracy gminy Kazimierz Dolny z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2012.

13 Radnych głosowało „za uchwałą”

0 Radnych głosowało „przeciw”

0 Radnych „wstrzymało się od głosu”

            Rada Miejska podjęła uchwałę Nr XIV/74/11 w sprawie przyjęcia programu współpracy gminy Kazimierz Dolny z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2012.- załącznik.

 

Ad.11. Odpowiedzi na zapytania.

Odpowiedzi na zapytania udzielił Burmistrz pan Grzegorz Dunia. Powiedział m.inn. że:

- cieszy go troska pana radnego Rafała Suszka o finanse gminy. Cieszy go też propozycja posiedzenia komisji w sprawie finansów gminy, ponieważ wreszcie coś konstruktywnego uda się zrobić. Na zebraniach, rzeczywiście po sesji na której rada miała zajmować stanowisko w sprawie zmian w oświacie gminnej, a tego nie zrobiła był rozgoryczony decyzją rady, że nie było dyskusji nad tak ważnym tematem jakim jest organizacja oświaty a co ma duży wpływ na finanse gminy. Chciał aby rada podjęła decyzje, które dałyby szanse na stabilizację finansów gminy w przyszłości. Potwierdził, że na zebraniu wyraził swój pogląd na temat współpracy z radą, że współpraca ta jest ciężka.

- sprawa kontenerów jest rzeczywiście niepokojąca. Prowadzone było postępowanie przetargowe, które nie przyniosło rozwiązania. Wszczęte zostało drugie postępowanie. Należy poczekać na jego zakończenie.

- sprawa konfliktowego odcinka drogi Góry – Skowieszynek jest w sądzie. Należy sprawę załatwić formalnie. Na sesji radca prawny pan Chomicki szczegółowo przedstawił sprawę. Jeżeli jest potrzeba przedstawienia informacji o kosztach powinien wpłynąć wniosek np. komisji.

- na etapie obecnych prac na zamku nie są przewidziane toalety. Będzie realizowany kolejny etap na podzamczu, gdzie będzie rozpatrywana możliwość budowy toalet. Do tego czasu będą stosowane toalety przenośne.

Radny pan Janusz Kowalski w nawiązaniu do pytania pana Leszka Furtasa przypomniał, że w roku 2008 ukazał się na kazimierskim portalu internetowym wywiad, w którym Burmistrz zapewniał, że w tym projekcie będzie kawiarnia, galeria, toalety. Poprosił po raz kolejny aby Burmistrz podał koszty dot. sprawy na Górach

Burmistrz przyznał, że wtedy były takie plany odnośnie zamku, i dodał, że po zakończeniu sprawy sądowej przedstawi koszty.

Pani Anna Bartoś zapewniła, że jeżeli pan radny Kowalski ma uwagi do zapisów protokołu z posiedzenia Komisji to wspólnie zapewne uda się uzgodnić poprawny zapis.

Ponadto Burmistrz odpowiedział Panu Kowalskiemu, że nie wie kogo pan Kowalski oprócz niego chce zastraszyć.

 

Ad.12. Zakończenie obrad.

            Na tym zakończono obrady XIV sesji rady Miejskiej.

Protokołowała:                                                                               Przewodniczył:

 

Anna Bartoś                                                                                   Henryk Kozak

 

 

 

Czytany 5812 razy

Komentarze

0
#9 Natisha 21-08-2014 02:28
Hey there! I could have sworn I've been to this blog before but after checking through some of the
post I realized it's new to me. Nonetheless, I'm definitely happy I found it and I'll be book-marking and checking
back frequently!

Here is my website ... vmessage107: forum.knopfler.pl/.../
+1
#8 miss 20-11-2011 22:43
Aj jaki ładniutki ten nasz burmistrz swoją drogą. Przystojniaczek. ciacho!!! Czy ktoś z wladz dorówna mu urodą?
+5
#7 D.S 17-11-2011 21:57
A ja myślałem że zastępcą zostanie Bartłomiej Pniewski warszawiak z Mięćmierza bo tak lata koło burmistrza niemal że trzymają się za ręce, no ale cóż nic straconego w nagrodę może jeszcze czyścić lakierki burmistrzowi to żaden wstyd.
+3
#6 mena 15-11-2011 22:28
Czekam na informacje a tu nic. Dziś była sesja. Nikt nic nie napisze o nowym zastępcy? Jestem zawiedziona.
+2
#5 mena 15-11-2011 20:23
Kim jest ta Cendrowska? Czy ktoś może coś napisać? Od dawna były informacje, że zastępcą ma być: Arbuz, Szczuka... A tu nagle ta pani?
+3
#4 Hania 15-11-2011 19:10
A czy ktoś z Państwa wie jakie Pani Cendrowska ma wykształcenie i doświadczenie w pracy samorządowej. Sądząc po katastrofalnym stanie gminnych finansów to Zastępcą Burmistrza powinien/a być ekonomista.
+3
#3 małojec 15-11-2011 18:46
Pani Cendrowska z domu Józefacka wiec rodowita Kazimierzanka. :-) :-)
+3
#2 Zdumienie 15-11-2011 16:48
Co jeden to z Kazimierza , chyba'' nowego Kazimierza''bo Cendrowskich żadnych u nas nigdy nie było .
Halo czy mieszkają w tym mieście jeszcze jacyś autochtoni?Czy wszyscy już wyemigrowali z miasteczka?
+4
#1 ziutek 15-11-2011 13:02
Ale jaja zastępcą Burmistrza Kazimierza Dolnego została żona szefa Komitetu Wyborczebgo Grzegorza Duni "Nasza Mała Ojczyzna", Pani Cendrowska. :-* :-* :-*

Dodaj komentarz