PROTOKOŁ Nr XVIII/11 sesji Rady Miejskiej w Kazimierzu Dolnym w dniu 21 grudnia 2011r.

Oceń ten artykuł
(1 głos)

PROTOKOŁ Nr XVIII/11

sesji Rady Miejskiej w Kazimierzu Dolnym

w dniu 21 grudnia 2011r.

ZAŁĄCZNIK:

  1. Lista obecności Radnych.

  2. Lista obecności osób uczestniczących w sesji.

  3. Sprawozdanie Burmistrza z realizacji zadań w okresie od 15 listopada 2011r. do 20 grudnia 2011r.

  4. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na czas nieoznaczony w trybie bezprzetargowym części budynku byłej szkoły podstawowej w Parchatce.

  5. Uchwała Nr XVIII/ 82 /11 Rady Miejskiej w Kazimierzu Dolnym z dnia 21 grudnia 2011r. w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na czas nieoznaczony w trybie bezprzetargowym części budynku byłej szkoły podstawowej w Parchatce.

  6. Projekt uchwały w sprawie zwolnienia Miejskiego Zakładu Komunalnego w Kazimierzu Dolnym z obowiązku wpłat nadwyżki środków obrotowych do budżetu gminy Kazimierz Dolny.

  7. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011r.

  8. Uchwała Nr XVIII/ 84 /11 Rady Miejskiej w Kazimierzu Dolnym z dnia 21 grudnia 2011r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011r.

  9. Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów deklaracji i informacji podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.

  10. Uchwała Nr XVIII/ 85 /11 Rady Miejskiej w Kazimierzu Dolnym z dnia 21 grudnia 2011r. w sprawie określenia wzorów deklaracji i informacji podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.

  11. Uchwała Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w sprawie opinii o projekcie uchwały Rady Miejskiej w Kazimierzu Dolnym w sprawie wieloletniej prognozy finansowej.

  12. Projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej.

  13. Uchwała Nr XVIII/ 86 /11 Rady Miejskiej w Kazimierzu Dolnym z dnia 21 grudnia 2011r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej.

  14. Projekt budżetu gminy na 2012 rok.

  15. Uchwała Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w sprawie opinii o projekcie uchwały budżetowej gminy Kazimierz Dolny na 2012 rok.

  16. Uchwała Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w sprawie opinii o możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego w projekcie uchwały budżetowej Miasta Kazimierz Dolny na 2012 rok. 21 grudnia 2011 r. w sprawie uchwały budżetowej na 2012 rok.

  17. Uchwała Nr XVIII/ 87 /11 Rady Miejskiej w Kazimierzu Dolnym z dnia 21 grudnia 2011r. w sprawie uchwały budżetowej na 2012 rok.

 

 

 

 

 

 

 

 

PROTOKOŁ Nr XVIII/11

sesji Rady Miejskiej w Kazimierzu Dolnym

w dniu 21 grudnia 2011r. (środa)

o godz. 9.00 w Kazimierskim Ośrodku Kultury

w Kazimierzu Dolnym (nad Bankiem).

 

Obecni Radni Rady Miejskiej:

  1. Leszek Furtas

  2. Janusz Kowalski

  3. Henryk Kozak

  4. Waldemar Kruk

  5. Mirosław Opoka

  6. Paweł Pałka

  7. Jakub Pruchniak

  8. Jerzy Smolak

  9. Rafał Suszek

  10. Roman Suszek

  11. Barbara Walencik

  12. Małgorzata Wicha

  13. Ewa Wolna

  14. Kamil Wydra

Nieobecni Radni Rady Miejskiej:

  1. Piotr Guz

Ad.1. Otwarcie obrad.

Obrady XVIII sesji Rady Miejskiej otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Miejskiej pan Henryk Kozak. Na podstawie listy obecności – załącznik, stwierdził, że w sesji uczestniczy 14 radnych, co stanowi quorum do przeprowadzenia prawomocnych obrad.

 

Ad.2. Przyjęcie porządku obrad oraz protokółu z XVI i VII sesji Rady Miejskiej.

Rada Miejska bez uwag przyjęła – wynik głosowania: 14 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 0 „wstrzymało się od głosu” - następujący porządek obrad:

 

  1. Otwarcie obrad.

  2. Przyjęcie porządku obrad oraz protokółu z XVI i VII sesji Rady Miejskiej.

  3. Informacje i wnioski Przewodniczącego Rady i Przewodniczących Komisji.

  4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza.

  5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.

  6. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na czas nieoznaczony w trybie bezprzetargowym części budynku byłej szkoły podstawowej w Parchatce.

  7. Podjęcie uchwały w sprawie zwolnienia Miejskiego Zakładu Komunalnego w Kazimierzu Dolnym z obowiązku wpłat nadwyżki środków obrotowych do budżetu gminy Kazimierz Dolny.

  8. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011r.

  9. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wzorów deklaracji i informacji podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.

  10. Podjęcie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej.

  11. Podjęcie uchwały w sprawie budżetu gminy na 2012 rok;

- odczytanie projektu uchwały budżetowej,

- odczytanie opinii RIO i opinii Komisji,

- dyskusja,

- głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.

  1. Odpowiedzi na zapytania.

  2. Zakończenie obrad.

Rada Miejska bez uwag przyjęła- wynik głosowania: 14 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 0 „wstrzymało się od głosu” – protokoł z XVI sesji Rady Miejskiej.

Rada Miejska przyjęła – wynik głosowania: 12 gł. „za”, 2 gł. „przeciw”, 0 „wstrzymało się od głosu” – protokoł z XVII sesji Rady Miejskiej.

Radny Rafał Suszek poinformował, że głosował przeciw , dlatego, że w protokole nie znalazły się bardzo ważne zapisy i informacje. Sesja dotyczyła Centrum Sztuki Audiowizualnej. W protokole nie znalazł się zapis wypowiedzi pana Burmistrza, że radny Suszek coś insynuuje i sugeruje drugie dno. Dotyczyło to wypowiedzi radnego Suszka związanej z niedotrzymaniem terminu posiedzenia Komisji w dniu 21 listopada i jego rozmowy z panią Sekretarz.

 

Ad.3. Informacje i wnioski Przewodniczącego Rady i Przewodniczących Komisji.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej pan Mirosław Opoka przedstawił:

- pismo Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 15 listopada 2011r. adresowane do Burmistrza podane do wiadomości Przewodniczącego Rady Miejskiej,

- pismo mieszkańców w sprawie ul. Zamkowej i ul. Góry z dnia 28 października 2011r. adresowane do Burmistrza i Przewodniczącego Rady,

- pismo mieszkańców wsi Mięćmierz z dnia 23 listopada 2011r. adresowane do Przewodniczącego Rady Miejskiej,

- pismo Zarządu Województwa Lubelskiego z dnia 14 listopada 2011r. adresowane do Burmistrza Grzegorza Duni,

- pismo pani Małgorzaty Sadurskiej Posła na Sejm RP z dnia 23 listopada 2011r. adresowane do Przewodniczącego Rady,

- pismo PTTK w Kazimierzu Dolnym z dnia 8 grudnia 2011r. adresowane do Przewodniczącego Rady Miejskiej,

- pismo Wiceprzewodniczącego Sejmiku Województwa Lubelskiego z dnia 7 grudnia adresowane do Burmistrza podane do wiadomości Przewodniczącego Rady.

Przewodniczący Komisji poinformowali o posiedzeniach Komisji jakie odbyły się w okresie międzysesyjnym.

 

Ad. 4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza.

Burmistrz pan Grzegorz Dunia przedstawił „Sprawozdanie z realizacji zadań w okresie od 15 listopada 2011r. do 20 grudnia 2011r.” – załącznik.

adny pan Leszek Furtas zaproponował, aby ukazała się informacja dla mieszkańców dot. usuwania eternitu.

Radny pan Janusz Kowalski zwrócił się do Burmistrza o przedstawienie informacji nt. funduszu norweskiego, który miał zasilić gminę poprzez powstanie inwestycji Centrum Sztuki Audiowizualnej, która zdaniem radnego nie została zrealizowana z powodu partykularnych interesów pewnych grup. Zapytał też, czy Burmistrz zamierza prowadzić takie działania w kamieniołomach aby wpłynęło 15-20 mln zł z funduszu norweskiego. W związku z informacją zawartą w sprawozdaniu Burmistrza nt. pomników i miejsc pamięci narodowej radny Kowalski zwrócił się z prośbą do Burmistrza aby pochylić się nad sprawą nagrobków i pomników, które nie są uwidocznione na pierwszych stronach pism, gazet, czy portali internetowych. W Witoszynie jest pomnik spalonej rodziny Biniędów. Pomnik ten przez obecnego właściciela nieruchomości został przesunięty i znajduje się w lesie. W Bochotnicy w lesie, niedaleko wyciągu narciarskiego jest również grób, mogiła zamordowanego przez Niemców chłopaka Kobiałki. Zdaniem radnego należy uczulić nauczycieli, szkoły aby zainteresowali się takimi miejscami.

Odpowiadając na pytanie radnej pani Małgorzaty Wichy radny pan Kowalski dodał, że miejsca te pokazane zostały na jego blogu.

Burmistrz pan Grzegorz Dunia odpowiedział, że jeżeli gmina będzie składała wnioski o środki z funduszu norweskiego, to będzie o tym informował radnych, natomiast o środkach z funduszu norweskiego na inwestycję w kamieniołomach nie będzie się wypowiadał ponieważ to nie był jego pomysł ani inicjatywa. Na ten temat odbyła się sesja nadzwyczajna i decyzja została podjęta.

Odnośnie mogił Burmistrz poinformował, że gmina dba o te mogiły, które są oficjalnie zarejestrowane. Urząd Wojewódzki na to zadanie daje 2 tys. zł, pozostałe środki na utrzymanie miejsc pamięci są to środki własne gminy.

Radny pan Henryk Kozak poinformował, że w latach 60-70 prochy z mogił w lesie w Witoszynie zostały wydobyte i przeniesione na cmentarza. Należy ten temat rozpoznać, dlaczego pomnik ten został przesunięty.

 

Ad.5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.

Radny pan Rafał Suszek: podziękował w imieniu własnym i mieszkańców Parchatki panu Burmistrzowi za realizację inwestycji wału wiślanego oraz odmulenie jednego rowu. Zwrócił się o wykonanie odmulenia pozostałych dwóch rowów.

Radny zaapelował aby Burmistrz ponownie złożył wniosek do Lokalnej Grupy Działania Zielony Pierścień o środki finansowe na place zabaw w m. Parchatka, Zbędowice, Rzeczyca.

Ponadto radny zwrócił się do Burmistrza o podanie informacji nt. trybu wyłonienia wykonawcy zmian w studium i w planie zagospodarowania przestrzennego dla dwóch obszarów wskazanych w uchwałach podjętych przez Radę.

W związku z tym, że mija 6 lat odkąd mieszkańcy oczekują na zmianę w studium, radny zwrócił się do Burmistrza z zapytaniem jakie działania podjął zmierzające do wyjaśnienia dlaczego to tak długo trwa, i czy Burmistrza niepokoiła ta sytuacja.

Radny pan Waldemar Kruk podsumowując 2011 rok powiedział, że dla mieszkańców Bochotnicy był to dobry rok. W imieniu własnym, sołtysa, wspólnoty gruntowej i innych organizacji, które tam działają podziękował Burmistrzowi za pomoc przy realizacji wszystkich inwestycji, które na terenie Bochotnicy były realizowane. Przypomniał, że wykonane zostało rondo, nawierzchnia ulicy Nałęczowskiej, Puławskiej, Podzamcze. Podziękował za halę sportową i łącznik w szkole. Podziękował też radnym za to, że poparli wniosek dot. dofinansowania zakupu samochodu dla OSP.

Radna pani Ewa Wolna podziękowała radnemu panu Janoszowi Kowalskiemu za poruszenie tematu miejsc pamięci narodowej. Zgłosiła wniosek o wykonanie aktualizacji inwentaryzacji miejsc pamięci, w ramach np. wyjazdowego posiedzenia komisji.

Ponadto zwróciła się z zapytaniem do Burmistrza nt. sytuacji drogi gminnej dochodzącej do ulicy Szkolnej.

Radny pan Leszek Furtas zwrócił się do Burmistrza o przybliżenie tematu kontenerów szkolnych. Zaproponował aby na okres świąteczny uruchomić latarnie oświetlające wał wiślany.

Radny pan Janusz Kowalski przypomniał, ze na sesji w dniu 20 czerwca była próba poparcia wniosku aby rolnictwo było priorytetem podczas naszej prezydencji w Unii Europejskiej. Wniosek został odrzucony, a Przewodniczący Rady zapewnił, że osobiście przygotuje projekt uchwały. Do dnia dzisiejszego taka uchwała nie powstała. Zwrócił się z zapytaniem do Przewodniczącego Rady dlaczego tak się stało.

Ponadto przypomniał, że głosował przeciwko przyjęciu protokołu, ponieważ nie ma w nim wzmianki z 15 minutowej burzliwej relacji. Zdaniem radnego to nie jest pierwszy przypadek, że z protokołów nikną fundamentalne, ważne fragmenty dyskusji publicznej.

Podziękował za realizację drogi Góry – Skowieszynek i zwrócił się z zapytaniem do Burmistrza jaki jest koszt procesu sądowego jaki Burmistrz wytoczył rodzinie Godziszewskich łącznie z projektami zamiennymi itd. Uważa, że te pieniądze, które zostały wyrzucone w błoto mogły być wykorzystane na inny cel, bo proces ten Burmistrz przegrał.

Ponadto zwrócił się z zapytaniem, kto osobowo wykonuje skład Gazety Kazimierskiej, przy użyciu jakiego programu komputerowego jest to składane, kto jest autorem zdjęć i tekstów, jak to się dzieje, że gazeta jest wydawana bez nadania numeru ISSN. Zdaniem radnego gazeta ta jest lustrzanym odbiciem portalu internetowego pani Bożeny Gałuszewskiej.

Radny pan Jerzy Smolak podziękował panu Burmistrzowi i pani Skarbnik za to, że została utwardzona część dróg w jego okręgu wyborczym, że wykonane zostały dwa chodniki do szkoły w Rzeczycy za dobrą współprace z pracownikami urzędu.

Radny pan Jakub Pruchniak podziękował za to, że w ostatnim roku udało się bardzo dużo zrobić. Odnowiona została remiza strażacka w Wierzchoniowie, chodnik w części miejscowości. Poprosił, o pomoc w jego staraniach, aby Rejon Dróg Wojewódzkich zamontował barierkę przy drodze naprzeciwko remizy w Wierzchoniowie, w związku z wykonanym tam głębokim rowem.

Radny pan Roman Suszek w imieniu mieszkańców Zbędowic podziękował panu Burmistrzowi za wykonanie pięknego dachu na budynku szkolnym, za świetlicę dla młodzieży. Poprosił o wykonanie naprawy dróg gminnych. Do radnego pana Rafała Suszka skierował słowa niezadowolenia z powodu braku jego zainteresowania się drogą z Parchatki do Zbędowic. Zdaniem radnego Romana Suszka radny pan Rafał Suszek mówi tylko o potrzebie wykonania chodników w Parchatce.

Radny pan Mirosław Opoka podziękował Burmistrzowi za zakończenie prac na drodze oraz za uruchomienie kursów autobusu miejskiego do Dąbrówki. Poprosił, aby wspomnianą drogę poprowadzić dalej w kierunku Jeziorszczyzny.

Ponadto zwrócił się do Zastępcy Burmistrza pani Marzanny Cendrowskiej o pomoc w kwestii uregulowania stanu prawnego budynku dawnej remizy OSP w Jeziorszczyźnie. Mieszkańcy chcieliby ten budynek ulepszyć, ale nie mogą tego robić dopóki nie zostaną uregulowane sprawy własnościowe.

Radny pan Rafał Suszek przypomniał, że to on czynił starania w kwestii placów zabaw m.inn. w Zbędowicach. Biorąc pod uwagę ograniczone środki finansowe, priorytetem są chodniki przy drodze wojewódzkiej, po której poruszają się tysiące samochodów.

Radna pani Małgorzata Wicha podziękowała panu Burmistrzowi za dokończenie prac na drodze Dąbrówka – Rogów, za rozpoczęcie prac na drodze Dąbrówka – Podgórz, za prace wykonane na terenie szkoły, dzięki którym szkoła ta stanie się najładniejszą szkołą w gminie. Ponadto radna zwróciła się o podjecie działań mających na celu wykonanie odpowiedniej nawierzchni drogi do Mięćmierza, Okala.

Pan Zdzisław Kunicki wyraził ubolewanie, że tak mało mieszkańców przychodzi na sesje Rady Miejskiej. On od wielu lat dość często uczestniczy w sesjach i jako mieszkaniec stwierdza, że nigdy jeszcze nie było tak wielu ważnych inwestycji na terenie miasta, za co Burmistrzowi należy podziękować i godziwie wynagrodzić. Jedną z piękniejszych inwestycji jest remont baszty i wzgórza zamkowego.

Ponadto zwrócił uwagę że oprócz aspektów finansowych ważne są też stosunki społeczne. Zdaniem pana Kunickiego jest rzeczą niedopuszczalną aby radny pan Janusz Kowalski, który za własne pieniądze, własnym sumptem wybudował na własnej posesji lodowisko, z którego może korzystać za darmo młodzież szkolna, mieszkańcy i goście, musiał od 4 lat chodzić za tym aby uzyskać zgodę ustawienie drogowskazu do lodowiska. Urząd Miasta odmówił mu ustawienia znaku informacyjnego podając w uzasadnieniu „…odmawiamy ustawienia znaku informacyjnego argumentem jest, że wystarczającym źródłem informacji o ofercie noclegowej Gór jest internet…”. Mieszkańcy Gór od wielu lat nie mogą się doprosić informacji kierunkowej do m.inn. funkcjonujących tam pięciu pensjonatów. Takie informacje należy ustawić jak najszybciej, bo są niezbędne.

Pan Bartłomiej Pniewski poinformował, że w sesji uczestniczy w dwóch rolach. Jako Przewodniczący Towarzystwa Przyjaciół m. Kazimierza Dolnego, ponieważ Towarzystwo zdecydowało się brać czynny udział w życiu gminy, i jaki mieszkaniec Mięćmierza zabiegając o budowę drogi do tej miejscowości. Poparł wypowiedź pana Kunickiego, że lodowisko u pana Kowalskiego, jest jedyną atrakcją zimową w Kazimierzu. To wielka zasługa pana Kowalskiego. Należy o tej atrakcji podać odpowiednią informację.

Zwrócił uwagę radnych na niepokojące praktyki, które pojawiły się w ostatnim czasie a mianowicie grodzenie, budowa płotów. Np. w Plebance pojawił się nielegalnie postawiony kilkumetrowy płot. Należy w tej sprawie podjąć interwencję. Podobne płoty pojawiają się w starym Okalu. Należy chronić, to co w kazimierskim krajobrazie i pejzażu jest najcenniejsze. Zarząd Towarzystwa przygotuje odpowiednie wystąpienie w tej sprawie, które będzie przedstawione Radzie.

Podziękował radnym, tym którzy uczestniczyli w spotkaniu w Mięćmierzu dot. drogi. Wyraził wiarę, że wspólnie uda się doprowadzić do budowy tej drogi. Ma nadzieję, że w najbliższym roku drogę tę uda się zaprojektować, wycenić i znajdą się środki na to aby w kolejnym roku drogę tę wykonać.

Ponadto wyraził życzenie abyśmy w kolejnym roku usłyszeli konstruktywne propozycje ze strony Janusza Kowalskiego, których w ostatnim roku brakowało, ponieważ pan Kowalski skupiał się wyłączenie na krytycznych wypowiedziach nie zawsze uzasadnionych.

Radny pan Leszek Furtas wyraził zadowolenie z wypowiedzi pana Kunickiego, że jako osoba spoza rady powiedział o tym, że dostrzega to, że w mieście coś dobrego się dzieje.

Pan Andrzej Plewicki w imieniu własnym i Zarządu OSP w Bochotnicy podziękował, Burmistrzowi za udzieloną pomoc w pozyskaniu środków na zakup nowego samochodu bojowego. To nie była prosta sprawa, ale udało się i samochód został zaprezentowany na Rynku w dniu 11 listopada. Strażacy z Bochotnicy są dumni z tego że posiadają taki sprzęt, którego zazdroszczą im strażacy z całego Powiatu. To jest oznaką tego, że tą gminą kieruje odpowiednia osoba. Podziękował też radnym, których decyzja umożliwiła zakup samochodu. Ponadto przekazał życzenia świąteczne i noworoczne.

Pan Piotr Plewicki dodał, że samochód OSP w Bochotnicy był bardzo potrzebny, ponieważ takie są wymagania w Krajowym Systemie Ratowniczo Gaśniczym, do którego należy jednostka w Bochotnicy. Dotychczasowy samochód jaki posiadała jednostka w Bochotnicy przekazany został dla OSP w Rzeczycy. W związku z tym zadowolone jest dwie jednostki OSP.

Pani Krystyna Kubiś zwróciła się do radnych aby w kolejnym roku radni podjęli pozytywne decyzje odnośnie wniosków kierowanych przez mieszkańców ul. Doły i Wylągów m.inn dot. budowy chodnika przy ul. Doły, i oświetlenia drogowego.

Burmistrz pan Grzegorz Dunia udzielił odpowiedzi, że ma nadzieję, że znajdą się środki finansowe na wykonanie postulowanego przez mieszkańców chodnika przy ul. Doły i oświetlenia. Zdaniem Burmistrza nie ma złej woli rady w tej sprawie są tylko szczupłe środki finansowe.

Odnośnie oznakowania lodowiska Burmistrz nie widzi problemu, można to zrobić. Jeśli jest wola pana Kowalskiego, że będzie udostępniał lodowisko młodzieży szkolnej to taką informację powinien przekazać Dyrektorom szkół.

Ponadto Burmistrz powiedział, że jest mu bardzo przyjemnie słuchać, że doceniana jest ciężka praca, którą wkłada w to aby gmina się rozwijała i żyło się w niej lepiej. To nie jest tylko jego zasługa ale i pracowników urzędu, a także radnych. Udaje się dojść do konsensusu w wielu trudnych sprawach budżetu, inwestycji, oświaty. Dziś przypomniano zrealizowane zadania, a dobre słowo ze strony radnych i mieszkańców cieszy, wzmacnia i dodaje sił do dalszej pracy. Ponadto Burmistrz podziękował za współpracę w kończącym się roku. Współpraca układa się dobrze, udaje się porozumieć i znaleźć wspólne zdanie. Przekazał życzenia świąteczne i noworoczne.

 

.Ad.6. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na czas nieoznaczony w trybie bezprzetargowym części budynku byłej szkoły podstawowej w Parchatce.

Radny pan Waldemar Kruk poinformował, że Komisja Budżetu, Gospodarki Nieruchomościami zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na czas nieoznaczony w trybie bezprzetargowym części budynku byłej szkoły podstawowej w Parchatce.

Radny pan Leszek Furtas poinformował, że Komisja Planowania i Zagospodarowania Przestrzennego, Dziedzictwa Kulturowego zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały.

Radny pan Mirosław Opoka poinformował, że Komisja Zdrowia, Spraw Socjalnych, Porządku Publicznego, Ochrony Środowiska i Rolnictwa zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały.

Radni nie zgłosili pytań, uwag i wniosków do projektu uchwały.

Przewodniczący Rady pan Henryk Kozak przedstawił pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na czas nieoznaczony w trybie bezprzetargowym części budynku byłej szkoły podstawowej w Parchatce – załącznik.

Wynik głosowania:

14 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 0 „wstrzymało się od głosu”.

Rada Miejska podjęła uchwałę Nr XVIII/ 82 /11 w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na czas nieoznaczony w trybie bezprzetargowym części budynku byłej szkoły podstawowej w Parchatce – załącznik.

 

Ad.7. Podjęcie uchwały w sprawie zwolnienia Miejskiego Zakładu Komunalnego w Kazimierzu Dolnym z obowiązku wpłat nadwyżki środków obrotowych do budżetu gminy Kazimierz Dolny.

Radny pan Leszek Furtas poinformował, że Komisja Planowania i Zagospodarowania Przestrzennego, Dziedzictwa Kulturowego zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie zwolnienia Miejskiego Zakładu Komunalnego w Kazimierzu Dolnym z obowiązku wpłat nadwyżki środków obrotowych do budżetu gminy Kazimierz Dolny.

Radny pan Waldemar Kruk poinformował, że Komisja Budżetu, Gospodarki Nieruchomościami zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały.

Radny pan Mirosław Opoka poinformował, że Komisja Zdrowia, Spraw Socjalnych, Porządku Publicznego, Ochrony Środowiska i Rolnictwa zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały.

Radni nie zgłosili uwag, pytań i wniosków do projektu uchwały.

Przewodniczący Rady pan Henryk Kozak przedstawił pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zwolnienia Miejskiego Zakładu Komunalnego w Kazimierzu Dolnym z obowiązku wpłat nadwyżki środków obrotowych do budżetu gminy Kazimierz Dolny – załącznik.

Wynik głosowania: 14 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 0 „wstrzymało się od głosu”.

Rada Miejska podjęła uchwałę Nr XVIII/ 83 /11 w sprawie zwolnienia Miejskiego Zakładu Komunalnego w Kazimierzu Dolnym z obowiązku wpłat nadwyżki środków obrotowych do budżetu gminy Kazimierz Dolny – załącznik.

 

Ad.8. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011r.

Radny pan Leszek Furtas poinformował, że Komisja Planowania, Zagospodarowania Przestrzennego zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011r.

Radny pan Waldemar Kruk poinformował, że Komisja Budżetu, Gospodarki Nieruchomościami zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały.

Radny pan Mirosław Opoka poinformował, że Komisja Zdrowia, Spraw Socjalnych, Porządku Publicznego, Ochrony Środowiska i Rolnictwa zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały.

Radni nie zgłosili pytań, uwag i wniosków do projektu uchwały.

Przewodniczący Rady pan Henryk Kozak przedstawił pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011r. – załącznik.

Wynik głosowania: 11 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 3 „wstrzymało się od głosu”.

Rada Miejska podjęła uchwałę Nr XVIII/ 84 /11 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2011r. – załącznik.

 

Ad.9. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wzorów deklaracji i informacji podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.

Radny pan Leszek Furtas poinformował, że Komisja Planowania i Zagospodarowania Przestrzennego, Dziedzictwa Kulturowego zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie określenia wzorów deklaracji i informacji podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.

Radny pan Waldemar Kruk poinformował, że Komisja Budżetu, Gospodarki Nieruchomościami zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały.

Radny Pan Mirosław Opoka poinformował, że Komisja Zdrowia, Spraw Socjalnych, Porządku Publicznego, Ochrony Środowiska i Rolnictwa zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały.

Radni nie zgłosili uwag, pytań i wniosków do projektu uchwały.

Przewodniczący Rady pan Henryk Kozak przedstawił pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia wzorów deklaracji i informacji podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego – załącznik.

Wynik głosowania: 14 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 0 „wstrzymało się od głosu”.

Rada Miejska podjęła uchwałę Nr XVIII/ 85 /11 w sprawie określenia wzorów deklaracji i informacji podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego – załącznik.

 

 

Ad.10. Podjęcie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej.

Radny pan Leszek Furtas poinformował, że Komisja Planowania i Zagospodarowania Przestrzennego, dziedzictwa Kulturowego zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej.

Radny pan Waldemar Kruk poinformował, że Komisja Budżetu, Gospodarki Nieruchomościami zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały.

Radny pan Mirosław Opoka poinformował, że Komisja Zdrowia, Spraw Socjalnych, Porządku Publicznego, Ochrony Środowiska i Rolnictwa zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały.

Skarbnik Gminy pani Grażyna Kiełbasa odczytała uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w sprawie opinii o projekcie uchwały Rady Miejskiej w Kazimierzu Dolnym w sprawie wieloletniej prognozy finansowej.– załącznik, i zaproponowała, aby radni w przedłożonym im projekcie uchwały dokonali stosownych poprawek o których mowa w opinii RIO.

Radni nie zgłosili pytań, uwag i wniosków do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący Rady przedstawił pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej – załącznik.

Wynik głosowania: 11 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 3 „wstrzymało się od głosu”.

Rada Miejska podjęła uchwałę Nr XVIII/ 86 /11 w sprawie wieloletniej prognozy finansowej – załącznik.

 

Ad.11. Podjęcie uchwały w sprawie budżetu gminy na 2012 rok;

- odczytanie projektu uchwały budżetowej,

- odczytanie opinii RIO i opinii Komisji,

- dyskusja,

- głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.

Skarbnik Gminy pani Grażyna Kiełbasa odczytała projekt uchwały w sprawie budżetu gminy na 2012 rok, oraz uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w sprawie opinii o projekcie uchwały budżetowej gminy Kazimierz Dolny na 2012 rok a także uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie w sprawie opinii o możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego w projekcie uchwały budżetowej miasta Kazimierz Dolny na 2012 rok – załącznik, dodała, że w załączniku nr 8 i nr 4 dokonała stosownej poprawki o której mowa w uchwale RIO i poprawione dokumenty przekazuje radnym.

Radny pan Waldemar Kruk zwrócił się z zapytaniem do pani Skarbnik, czy w dalszym ciągu nie ma przepisu, który pozwalałby na bezpośrednie dofinansowanie z budżetu gminy Klubu Sportowego „Orły”.

Skarbnik Gminy pani Grażyna Kiełbasa odpowiedziała, że Klub Sportowy może być wsparty jeżeli przedstawi projekt realizacji zadań celu publicznego. Bezpośredniej dotacji na działalność Klubu nie można przekazać.

Radny pan Rafał Suszek przytoczył kilka zdań na temat budżetu gminy na 2006 rok. ”…Nie twierdzę, ze budżet jest zły pod względem formalnym. Co więcej dobrze, że burmistrz sięga po środki zewnętrzne na inwestycje poprawiające warunki życia mieszkańców, ale nie można nie zwrócić uwagi, że dług gminy zwiększa się co rok średnio o 1 mln zł. Wkrótce zostanie zaciągnięty kolejny kredyt na 1 800 000 zł i dług wzrośnie jeszcze bardziej. Obecnie nie stać nas nawet na spłatę odsetek. Nasze potrzeby rosną a możliwości niestety się kurczą. Burmistrz nie umie pokazywać sposobu na zmniejszenie długu. Komisja Budżetowa apelowała aby poszukał oszczędności, ale Andrzej Szczypa twierdzi, że nie da się tego zrobić. Dziś chwalimy się, że w tegorocznym budżecie są środki na takie przedsięwzięcia jak budowa drogi Zamłynie w Bochotnicy, tyle tylko, że ta inwestycja miała być realizowana parę lat temu – argumentował swoje głosowanie przeciwko takiemu kształtowi budżetu Grzegorz Dunia…”

Kontynuując swoja wypowiedź radny pan Rafał Suszek powiedział, że mija kolejnych kilka lat od momentu kiedy obecny burmistrz był w opozycji a dziś piastuje ważną funkcję i kreuje politykę finansową gminy, a mamy do czynienia z takim samym mechanizmem. Każdego roku nasza gmina zaciąga ponad milion złotych kredytu. To jest normalne że w gospodarce rynkowej bierze się kredyty na inwestycje, ale problemem jest to jakie to są kredyty i jakie jest niebezpieczeństwo przekroczenia pewnej granicy poza którą wpada się w pułapkę kredytową. Radnego cieszy to, że miasto pięknieje, że jest wiele wspaniałych inwestycji nie mniej jednak należy zwrócić uwagę na koszty tych inwestycji. Zdaniem radnego nie jest racjonalnym budowa szaletu miejskiego za kwotę 1 152 000 zł. Podobny szalet w Nałęczowie wybudowany został za kwotę 190 tys. zł. Radny nie kwestionuje inwestycji, bo są potrzebne. Zdaniem radnego odpowiedzialność za racjonalność wydatkowania pieniędzy spoczywa na radzie. Drenaż pieniędzy na pewne inwestycje spowoduje, że nie będzie pieniędzy na inne cele typu utwardzenie drogi, docieplenie szkoły, chodnik. Uważa, że jeżeli Rada będzie rozsądnie dysponowała pieniędzmi to wystarczy ich na wiele więcej inwestycji. Zwrócił się do Rady z propozycją, o czym już mówił wspólnie z radnym Kowalskim, aby sporządzony został plan, program działania na najbliższe trzy lata, po to aby mieć harmonogram realizacji poszczególnych inwestycji. Radny powtórzył, że cieszy go to, że w Kazimierzu jest wiele inwestycji i miasto pięknieje, ale traci na tym okolica. Jako przykład podał swoją miejscowość Parchatka. Parchatka z budżetu gminy w ciągu ostatnich 5 lat, w których Pan Grzegorz Dunia pełni funkcje Burmistrza, dostała dwa zadaszenia przystankowe z Kazimierza i utwardzenie dna wąwozu. Zmodernizowany został wał wiślany i droga wojewódzka, ale za środki zewnętrzne. Inwestycje należy realizować racjonalnie i rozsądnie na terenie całej gminy, a nie tylko w mieście. Zdaniem radnego wsie z terenu gminy są dyskryminowane.

Niepokój radnego budzą wolne środki z tytułu subwencji oświatowej jaką nasza gmina otrzymała na dzierżawę kontenerów. Przypomniał, że subwencja oświatowa została zwiększona o 2 074 000 zł. Zgodnie z załącznikiem nr 3 deficyt ma być pokryty wolnymi środkami. Przypomniał też, że 19 listopada Rada przeznaczyła kwotę 618 182 zł na wolne środki którymi ma być pokryty deficyt w roku 2011, co oznacza, że nie ma już 2 mln złotych, tylko jest już tych środków mniej.

Burmistrz pan Grzegorz Dunia przerywając wypowiedź radnego Suszka stwierdził, że radny rozmija się z prawdą i opowiada bzdury.

Skarbnik Gminy pani Grażyna Kiełbasa odpowiedziała, że już na posiedzeniu Komisji tłumaczyła, że nie należy mieszać wolnych środków z roku 2010, które były wprowadzone do budżetu roku 2011 z wolnymi środkami, które są wykazane w projekcie budżetu roku 2012. Jedno z drugim nie ma nic wspólnego.

Radny pan Rafał Suszek dodał, że w dniu 23 września w załączniku nr 3 jest informacja, że do tegorocznego budżetu jako wolne środki wpłynęła kwota 1 198 992 zł z roku 2010. 15 listopada kwota ta została zwiększona o kwotę 618 172 zł.

Pani Skarbnik Grażyna Kiełbasa wyjaśniła, że nie posiada przed sobą dokumentów, ale pamięta, że wprowadzane były wolne środki i zmieniana była wieloletnia prognoza długu nie we wrześniu tylko 20 czerwca. Wprowadzona była kwota 1 300 tys. zł. z pewną końcówką, której nie pamięta. Kolejne wolne środki wprowadzone były 15 listopada i była to kwota 600 tys. Dokładnej kwoty nie pamięta.

Radny pan Rafał Suszek dodał, że nie posiada w tej chwili dokumentów, aby móc operować konkretnymi kwotami, i kontynuować dyskusję na ten temat.

Odnosząc się do projektu budżetu gminy na 2012 rok, radny powiedział, że w projekcie tym jest zapisana kwota 2 mln zł którą gmina otrzymała na kontenery i jest zapis o tym, że są to wolne środki którymi pokryty zostanie deficyt, co oznacza, że nie da się jednocześnie sfinansować dzierżawy kontenerów i pokryć deficytu.

Skarbnik Gminy pani Grażyna Kiełbasa odpowiedziała, że deficyt jest różnicą między planowanymi dochodami a wydatkami. W wydatkach dzierżawa kontenerów jest zapisana i też stanowi w jakimś stopniu deficyt. Nie da się oddzielić, czy deficyt będzie pokryty wolnymi środkami czy kredytem, dlatego, że jest to różnica między dochodami a wydatkami. Nie jest przypisana konkretna kwota do konkretnego wydatku. Dodała, że gmina dostała 2 mln zł, których nie wydała, ponieważ nie zostały wydzierżawione kontenery. Te środki zostały na kolejny rok, w którym będą sfinansowane kontenery. Te środki muszą być zapisane w budżecie w postaci wolnych środków po stronie przychodów. Zapisany jest również kredyt.

Sekretarz Gminy pani Małgorzata Kuś dodała, że jest to rozdźwięk między kasowym wykonaniem a planowym wykonaniem budżetu.

Radny pan Rafał Suszek stwierdził, że zdaje sobie sprawę z tego, że środki nie są przypisane do pewnych zadań, że jest to sprawa płynna, ale jego zdaniem takie działanie prowadzi do tego, że kwestią czasu jest to, że będzie konieczność zaciągnięcia kredytu.

Skarbnik Gminy pani Grażyna Kiełbasa stwierdziła, że nie zgadza się w tym temacie z radnym Suszkiem, ponieważ w tym roku również był planowany kredyt, który nie został zaciągnięty właśnie dzięki racjonalnym i oszczędnym wydatkom.

Radny pan Rafał Suszek zaapelował do radnych aby po nowym roku pochylić się nad przygotowaniem planu inwestycji do wykonania w najbliższych 3 latach i nad tym aby środki wydawane były racjonalnie, mądrze i rozsądnie.

Przewodniczący Rady pan Henryk Kozak stwierdził, że radny Suszek powtórzył wszystko to co już mówił na posiedzeniu Komisji w poniedziałek, i że posługuje się materiałem sprzed wyborów, „szmatławcami” w których pisze się różne rzeczy. Przytaczany tekst miał służyć temu aby jeden drugiego pognębiał. Dziwi go przytaczanie wypowiedzi Szczypy, w której nie wiadomo ile jest prawdy.

Radny pan Rafał Suszek wyjaśnił, że przytaczał wypowiedź obecnego Burmistrza pana Duni.

Radna pani Małgorzata Wicha stwierdziła, że na trzech posiedzeniach Komisji na temat budżetu pan Rafał Suszek mówi to samo, ale jej zdaniem dzieje się tak dlatego, że zmienia się publiczność. Radna przyznała, że ma niższe wykształcenie niż pan Suszek, ale pojęła to co się mówi a do radnego Suszka, który ma wyższe wykształcenie to nie dociera. Przypomniała, że radni umówili się, że takie sprawy będą dyskutowane na komisjach, i ostatnio posiedzenie komisji trwało od godziny 10 do 16, a dziś na sesji jest ta sama dyskusja co na komisji. Zastanawia też radną jak dbałość radnego o racjonalność budżet gminy przekłada się na budżet radnego i jego osiągnięcia.

Radny pan Janusz Kowalski zwrócił się z zapytaniem dlaczego tak się dzieje, że radni otrzymali budżet w połowie grudnia, a sołtysi budżetu nie otrzymali wcale. Wcześniej było praktykowane, że sołtysi i organizacje pozarządowe otrzymywały budżet. Zwrócił się też z zapytaniem, czy sołtysi byli zaproszeni przez Burmistrza do dyskusji nad projektem budżetu.

Burmistrz pan Grzegorz Dunia poinformował, że po uchwaleniu przez Radę budżetu będzie on przekazany, zaś pan Kowalski jako radny mógł zaprosić sołtysów do dyskusji. Zdaniem Burmistrza pan Kowalski dziś się popisuje bo widzi sołtysów, a wcześniej takiego pomysłu nie miał. Dodał, że z sołtysami współpracuje od lat i załatwia wiele ważnych tematów.

Radny pan Janusz Kowalski przypomniał, że na ostatnim posiedzeniu Komisji przedstawił informacje, na podstawie opracowania firmy, niezasadności wydania 4,5 mln zł na oczyszczalnię ścieków. O tej inwestycji wypowiedzieli się fachowcy. Zasugerował aby tych fachowców zaprosić i zadać im pytania, których zdaniem radnego Kowalskiego radni nie mają odwagi zadać, ponieważ „rozbijani są partykularnymi interesami poszczególnych radnych”. Ponadto przypomniał, że Burmistrz przyrzekał, że realizacja wzgórza zamkowego zamknie się kwotą 7 mln zł , a okazuje się że w tym budżecie przewiduje się kwotę 1 800 000 zł dodatkowych pieniędzy na „grzebanie w kamieniu”.

Radny pan Jakub Pruchniak przypomniał, że wszyscy radni byli na wzgórzu zamkowym i widzieli z czego to wynika.

Radny pan Janusz Kowalski dodał, że na tym przykładzie pokazuje to, że pozostali radni nie potrafią zadać pytania. Nie ma czasu na dyskusję, po otrzymaniu przez radnych projektu budżetu 15 grudnia, Burmistrz mówi, że trzeba się śpieszyć bo trzeba podpisywać umowę.

Sekretarz Gminy pani Małgorzata Kuś zwróciła się z zapytaniem do radnego Janusza Kowalskiego, czy aby na pewno otrzymał projekt budżetu 6 dni temu.

Radny Pan Janusz Kowalski kontynuował myśl, że radni, szczególnie ci najbardziej aktywni poza nim, maja partykularne interesy, co jest chore.

Radna pani Małgorzata Wicha zaproponowała, aby radny Kowalski zgłosił to do prokuratury, a nie insynuował.

Radny pan Kowalski stwierdził „będzie pani miała okazję”.

Radna pani Małgorzata Wicha stwierdziła, że bardzo się cieszy i z chęcią pójdzie i stanie przeciwko panu Kowalskiego i nie będzie tak głupia jak jeden z jej kolegów.

Radna pani Ewa Wolna stwierdziła, że rzeczywiście w poniedziałek na koniec po 5,5 godzinnej komisji, pan radny Kowalski przedstawił ekspertyzę, ale ma prośbę o przedstawienie tej ekspertyzy na piśmie podpisanej przez ekspertów, ponieważ po trwającym tak długo posiedzeniu komisji była zmęczona, aby móc ogarnąć ekspertyzę jak należy.

Pani Anna Bartoś dodała, że na posiedzeniu komisji pan radny Kowalski relacjonował rozmowę jaką przeprowadził z panem Sobolewskim.

Radny pan Janusz Kowalski dodał, że spotkanie zaproszony był też radny Leszek Furtas i dyrektor MZK.

Radna pani Ewa Wolna kontynuując swoją wypowiedź stwierdziła, że nie ważne czy to była ekspertyza, czy wnioski z rozmowy, ale chce je otrzymać na piśmie. Uważa, że, źle się dzieje, gdy mówimy „wy” i „my”. Rada to jest całość. Odnośnie partykularnych interesów, to każdy ma jakieś interesy, czy swój, czy swoich wyborców.

Radny pan Leszek Furtas poinformował, że poszedł na spotkanie do pana Janusza, aby posłuchać wypowiedzi jednego z wykonawców, aby dowiedzieć się ile może kosztować kosztorys na nową oczyszczalnię. Trudno wypowiadać się ostatecznie o tej cenie, dopóki pracy się nie wykonuje. Uważa, że projekty finansowane ze środków unii również powinny być analizowane przez kogoś z zewnątrz, czy to ma faktycznie tyle kosztować a nie mniej. Chętnie wziąłby udział w innym podobnym spotkaniu, aby móc uzyskać informacje dające możliwość wypracowania sobie wykładni, obrazu. Dodał, że ten pan z którym spotkał się u pana Janusza pewnie nie podpisał by się pod ekspertyzą.

Radny pan Janusz Kowalski wskazał, że kościół Farny jest remontowany za kwotę 7 mln zł, i wzgórze zamkowe za podobną kwotę. Efekt jest widoczny.

Radny pan Kamil Wydra wyraził zadowolenie z tego, że na 2012 rok przewiduje się 23 zadania inwestycyjne, co oznacza, że już coś się dzieje i że będzie się działo. Poprosił, aby Burmistrz zwrócił uwagę przy podpisywaniu umów, aby w specyfikacji było zadanie jak najbardziej rozszerzone, aby po zakończeniu zadania nie okazywało się, że jeszcze coś należy zrobić. Jako przykład podał I etap sali gimnastycznej w Bochotnicy, gdzie okazało się, że są pewne „niedoróbki”, które może będą zrobione w II etapie.

Radny pan Leszek Furtas poinformował, że Komisja Planowania i Zagospodarowania Przestrzennego, Dziedzictwa Kulturowego zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały budżetowej.

Radny pan Waldemar Kruk poinformował, że Komisja Budżetu, Gospodarki Nieruchomościami zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu zgłaszając wniosek, który jest już ujęty w projekcie budżetu, który przedstawiała pani Skarbnik, a mianowicie aby kwotę 60 tys. zł jaką pierwotnie Burmistrz proponował na wykonanie ul Szkolnej podzielić planując 15 mln zł na ul. Szkolną, a 45 tys. zł na drogę do Mięćmierza.

Radna pani Ewa Wolna poinformowała, że Komisja Edukacji, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu.

Radny pan Mirosław Opoka poinformował, że Komisja Zdrowia, Spraw Socjalnych, Porządku Publicznego, ochrony Środowiska i Rolnictwa zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu.

Przewodniczący Rady przedstawił pod głosowanie projekt uchwały w sprawie budżetu gminy 2012 r.– załącznik.

Wynik głosowania: 14 gł. „za”, 0 gł. „przeciw”, 0 „wstrzymało się od głosu”.

Rada Miejska podjęła uchwałę Nr XVIII/ 87 /11 w sprawie budżetu gminy na 2012r. – załącznik.

Burmistrz pan Grzegorz Dunia podziękował radnym za wspólna owocną pracę nad budżetem na posiedzeniach komisji. W kontekście wcześniejszych wypowiedzi dotyczących tego, że gdzieś mniej a gdzieś więcej się inwestuje powiedział, że jest Burmistrzem drugą kadencję i jego zdaniem wcześniej było nierównomierne rozłożenie inwestycji, dlatego należało pewne miejscowości w poprzedniej kadencji doinwestować i gro pieniędzy poszło na inwestycje na wsi, bo taka była potrzeba np. wodociągi, drogi. Obecnie rzeczywiście idą inwestycje w mieście bo pokazały się środki unijne za które można wykonać zamek, KOK, kanalizację w zabytkowym układzie miasta, czyli ul. Krakowską, ul. Klasztorną, przebudowę oczyszczalni ścieków. W przyszłym roku te inwestycje będą zakończone i będą wchodziły następne. W Parchatce również zainwestowane były pieniądze na wał, na drogi dojazdowe do wału na drogę wojewódzką. Nie były to inwestycje gminne, ale o nie również trzeba było zabiegać. W tej chwili w Parchatce jest rzeczywiście najtrudniejsza sytuacja jeśli chodzi o bezpieczeństwo pieszych na drodze, na której jest największe natężenie ruchu pojazdów, i konieczne jest wykonanie chodnika.

Pani Elżbieta Kubiś sołtys wsi Skowieszynek stwierdziła, że podobna sytuacja jest w miejscowości Skowieszynek, gdzie chodnik dla pieszych jest konieczny, a ciągle mówi się tylko o Parchatce.

Burmistrz przyznał rację pani Sołtys i zapewnił, że zrobione będą chodniki i inne konieczne inwestycje.

 

Ad.12. Odpowiedzi na zapytania.

Odpowiadając na pytania radnych zgłoszone w pkt 5 porządku obrad Burmistrz powiedział, że:

- odmulanie rowów w Parchatce jest zaplanowane w przyszłym roku, tak zapewnił Burmistrza dyrektor Pichla,

- wnioski na place zabaw będą złożone,

- na przeprowadzenie procedury zmian w planie i studium dla działek m.inn. pana Kowalskiego nie było obowiązku przeprowadzania przetargu, odbyło się rozpoznanie rynku. Do kilku firm zostało skierowane zapytanie oraz stosowna informacja ukazała się w Internecie na BIP.

- zmiany w studium trwają rzeczywiście długo. Burmistrz wyraził nadzieję, że w roku 2012 uda się uchwalić studium, a jeżeli nie to chociaż uzgodnić i przyjąć do uchwalenia. Przypomniał, że w międzyczasie należało wykonać analizę krajobrazową, ewidencję zabytków, opracować analizę oddziaływania na środowisko i wydać decyzje środowiskowe, analizę urbanistyczną. Dlatego tak długo trwają prace.

- w kwestii drogi bocznej ul. Szkolnej jest pewien konflikt sąsiedzki, ale jest tam droga gminna która powinna zostać odtworzona,

- w kwestii kontenerów szkolnych, w chwili obecnej jest opracowywania dokumentacja techniczna, koncepcja jest już zaakceptowana. Wycięte zostały drzewa, lada moment będą wchodzili energetycy ze złączem i częścią sieci. Część będzie odsprzedana energetykom a część będą to koszty gminy. Wyraził nadzieję, że z kontenerów będzie pożytek i będzie to dobrze wyglądało. Będzie dobrze funkcjonowało.

- odnoście oświetlenia wału trwają prace przy złączu które jest przy toalecie miejskiej. Po wykonaniu tych prac, są już złożone dokumenty w Zakładzie Energetycznym, i na Święta może uda się uruchomić oświetlenie wału.

- odnośnie kosztów postępowania sądowego o którym mówił radny Kowalski przygotowana będzie informacja,

- odnośnie Gazety Kazimierskiej podpisana jest umowa z panią Gałuszewską która pomaga pisać artykuły, zdjęcia są różnych autorów zamieszczone za ich zgodą. Burmistrz dodał, że ma nadzieję, że radny Kowalski jest zadowolony z tego, że w Gazecie jest szczera, rzetelna informacja. Wydawane jest 1000 egzemplarzy i są sygnały, że jest to za mała ilość. Ludzie bardzo pozytywnie się odnoszą do tej Gazety. Pani Gałuszewska służy pomocą przy wydawaniu Gazety, ponieważ ma do tego zmysł i talent. Być może nakład będzie zwiększony. Pani Gałuszewska otrzymuje 1200 zł brutto.

Radny pan Janusz Kowalski zauważył, że biorąc pod uwagę wynagrodzenie Pani Gałuszewskiej, czyli kwotę 1200 zł plus koszty druku gazety 1500 zł, to znaczy wydawanie gazety kosztuje 3 tys. zł, a zapewnienia były inne, że gazetę będzie redagować pani Sekretarz, że będzie to wyłączenie w zakresie obowiązków pracowników Urzędu Miasta, radni nic nie wiedzą u umowie z panią Gałuszewską.

Burmistrz odpowiedział, że pani Gałuszewska pomogła przygotować pierwszy numer nie biorąc pieniędzy ale jego zdaniem uczciwe jest zapłacić za wykonaną rzetelnie pracę.

Radny Pan Janusz Kowalski stwierdził, że jasność i klarowność to jest podstawa.

Burmistrz wyjaśnił, że on i pracownicy przygotowują informacje, a najwięcej pracy nad Gazetą poświęca pani Sekretarz. Musi być jednak ktoś kto Gazetę złoży.

Radny pan Janusz Kowalski przypomniał, że 10 lat temu był w składzie redakcyjnym gazety Wiadomości kazimierskie, która ma być ponownie wydawana od stycznia. Jest to gazeta Stowarzyszenia Kupców i Przedsiębiorców, wydawana w ilości 2000 egzemplarzy a więc wie, że w stopce redakcyjnej powinna być informacja o tym, że pani Gałuszewska jest w składzie redakcji gazety. Wynika to z przepisów prawa prasowego. Przypomniał, że pani Sekretarz zapewniała go, że 1500 zł to są wszystkie koszta, a teraz jest inaczej. Będzie to kwota 50 tys. zł rocznie.

Sekretarz Gminy pani Małgorzata Kuś zauważyła, że zawiązała się jakaś koalicja. Pan radny Suszek zarzuca fałszowanie protokołów mówiąc, że jakaś rozmowa miała miejsce i ma to być w protokole. Rozmowa była przed sesją i nie ma powodów aby znalazła się w protokole. Rozmowa była, ale nie może być tak, że pracownik Urzędu będzie tłumaczył się za decyzje radnych. To radni zdecydowali, że nie będzie posiedzenia komisji 21, a kozłem ofiarnym robi się Sekretarza gminy. Sekretarz była tylko przekazicielem informacji jaką otrzymała od przewodniczącego komisji.

Dodała, że pani Gałuszewska ma umowę do końca stycznia, ponieważ redagowanie gazety jest nową sytuacja dla urzędników, i ona też nie ma doświadczenia w tym temacie. W czerwcu radni zdecydowali, że gazeta ma powstać, a teraz są uwagi. Znormalizowany międzynarodowy numer identyfikujący pismo nie wynika z prawa prasowego, jak twierdzi radny Kowalski. Pani Sekretarz nie przypomina sobie aby mówiła, że kwota 1500 zł to są jedyne koszty. Pamięta, że chciała pokazać radnemu fakturę, ale on tego nie chciał, zapytał ile kosztuje druk i taką informację otrzymał. Zdaniem pani Sekretarz insynuacje, które padają z ust obu panów czasem przekraczają granice przyzwoitości.

Burmistrz dodał, że odpowiada za te umowy, które podpisuje. Przypomniał, że już mówił panu Kowalskiemu gdzie powinien zgłaszać nadużycia i nieprawidłowości, które widzi. Zdaniem Burmistrza pan Kowalski sam insynuuje i wkłada innym w usta złe intencje.

Kontynuując odpowiedzi na zapytania radnych poinformował, że w kwestii barierki przy drodze w Wierzchoniowie będzie prowadził rozmowy z Dyrekcją Wojewódzkiego Zarządu Dróg.

Zastępca Burmistrza Pani Marzanna Cendrowska odpowiedziała w kwestii praw własnościowych budynku byłej remizy OSP w Jeziorszczyźnie, że dobrze by było odtworzyć wspólnotę wiejską.

Pan Andrzej Siwiec sołtys wsi Jeziorszczyzna poinformował, że budynek jest prawdopodobnie na działce państwa Cholewów. Użyczenie tej działki zostało im w jakiś sposób wynagrodzone. Minęło już prawie od tego czasu prawie 50 lat. Państwo Cholewa już nie żyją a gospodarstwo nie zostało rozpisane podobnie jak działka na której stoi budynek remizy. Dopóki działka nie jest własnością gminy czy wsi nie będzie można uzyskać prawnej zgody na podłączenie np. gazu, czy wodociągu. Na Jeziorszczyźnie chce się zawiązać Koło Gospodyń i wykorzystywać na cele społeczne wsi właśnie ten budynek. Być może można ten budynek pozyskać na podstawie zasiedzenie. Budynek ten budowali mieszkańcy wsi częściowo społecznie w latach 60-70.

Burmistrz dodał, że w tej chwili budynek ten został wyposażony w nowe meble, podłoga została wycyklinowana i ocieplona jedna ściana.

Pan Andrzej Siwiec podziękował Burmistrzowi i radnemu za to, że budynek ten został częściowo odnowiony i są plany aby te prace kontynuować. Dodał, że na sesji Rady Miejskiej jest po raz pierwszy i odnosi wrażenie że Rada chyba trochę zapatruje się na Sejm RP i zachowania są podobne jak pomiędzy PO a PiS czyli „wy” i „my”. Uważa, że Rada powinna współdziałać między sobą a nie drzeć koty.

Burmistrz pan Grzegorz Dunia podziękował sołtysom bo obrady i współpraca z sołtysami bardzo dobrze się układa i robione jest wiele konstruktywnych rzeczy. W ramach funduszu sołeckiego i innych środków z budżetu gminy udaje się załatwić wiele problemów na danej wsi.

Pan Tadeusz Sosik sołtys wsi Rzeczyca przypomniał, że w poprzedniej kadencji Przewodniczący dwa trzy razy zapraszał sołtysów na sesje rady, a Przewodniczący obecnej Rady chyba o sołtysach zapomniał.

Przewodniczący Rady pan Henryk Kozak wyjaśnił, że na każdą sesje podpisuje dokument, który jest kierowany do sołtysów.

Pani Anna Bartoś dodała, że sołtysi są zawiadamiani o każdej sesji oraz o jej tematyce, dostają również materiały dotyczące tematów sesji i jeżeli chcą mogą w sesji uczestniczyć, ale nie przysługuje im za to dieta. Jeżeli sołtysi otrzymają zaproszenie i uczestniczą w sesji wtedy należy im się dieta w kwocie 80 zł. Jeżeli sesja dotyczy tematycznie danej wsi wtedy też zapraszany jest sołtys tej wsi.

Radny pan Leszek Furtas uważa, że sołtysi powinni wiedzieć nie tylko o sesjach ale też o Komisjach, gdzie są omawiane tematy sesji.

Dodał, że starsze osoby bardzo cenią sobie Gazetę Kazimierską bo mogą na spokojnie zapoznać się z różnymi tematami. Zaproponował, aby w Gazecie ukazywały się też pewne informacje prawne np. jak należy postępować, gdy się chce wyciąć drzewo.

Burmistrz pan Grzegorz Dunia poinformował, że właśnie taka informacja w Gazecie ukazała się.

Pan Andrzej Siwiec zauważył, że jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze. Podał przykład, że w marcu sołtys roznosi nakazy dla podatników, ale podatnicy wpłacają podatek do kasy w Urzędzie. Uważa, że pracownicy Urzędu nie powinni pobierać podatku tylko sołtysi. Dla osób, które chcą wpłacić podatek w Urzędzie powinny być naliczane koszty manipulacyjne, co powodowałoby, że podatnik płaciłby podatek u sołtysa. W obecnej sytuacji sołtys się napracuje i nic z tego nie ma.

Pan Bartłomiej Pniewski poinformował, że przez 30 lat prowadził w Warszawie dużą firmę projektową –agencję reklamową zajmującą się wydawnictwami. Jest też rzeczoznawcą Ministra Kultury ds. prawa autorskiego. Poparł w 100% to co mówił pan Janusz Kowalski. Poinformował, że wszystkie druki wydawane periodycznie muszą być zarejestrowane w Bibliotece Narodowej i uzyskać nr ISSN, a każda fotografia i tekst podpisany nazwiskiem autora. Takie jest prawo autorskie. Taki jest obowiązek prawny.

Radny pan Kamil Wydra zapytał, czy jest możliwość współredagowania Gazety Kazimierskiej oczywiście bezpłatnie.

Sekretarz Gminy pani Małgorzata Kuś odpowiedziała, że jak najbardziej radni mogą przedstawić tematy, informacje, czy artykuły.

Radny pan Janusz Kowalski przeprosił za lapsus słowny, że użył terminu prawo prasowe a nie prawo autorskie. Nie jest zarzutem, że pani Gałuszewska redaguje gazetę, radnemu chodziło o to dlaczego o tym nie ma informacji. Jego zdaniem Gazeta jest odbiciem portalu. Ma uwagi do pani Gałuszewskiej ale nie będzie o tym mówił na sesji tylko będzie to analizowane na komisji. Przypomniał, że prosił Redaktor Naczelną Gazety, aby mógł w niej reklamować swój blog, za co chce zapłacić. Uważa, że będzie się to wpisywało w całą Gazetę dlatego, że grafikę jego blogu redagowała pani Gałuszewska, która jest też autorem jego hasła wyborczego „Janusz Kowalski i wszystko jasne”.

Radny pan Rafał Suszek zapewnił, że szanuje i lubi panią Sekretarz i dodał, że nie ma do pani Sekretarz żadnych uwag, czy pretensji. Nie może jednak pozostać obojętny na to, czego nie było w protokole z posiedzenia sesji nadzwyczajnej, gdzie pan Burmistrz w określonych okolicznościach zarzucił mu insynuacje i szukanie drugiego dna.

Radny pan Waldemar Kruk przypomniał, że 7 lutego podczas obrad połączonych Komisji Rady Miejskiej wypowiedział kilka słów w stosunku do radnego pana Kowalskiego. Słów, które wtedy uważał za słuszne. Przypomniał, że wtedy powiedział „że jest psycholem i ma łeb zryty przez policję”. Po tym pan Kowalski podał go do sądu. 5 lipca odbyło się posiedzenie pojednawcze podczas którego zgodził się dobrowolnie, że pana Kowalskiego przeprosi, i chce to uczynić. Ma odczytać, ale wyraźnie zaznacza, że nie są to jego słowa tylko słowa, które przygotował radca prawny pana Kowalskiego. „Ja Waldemar Kruk oświadczam, że przepraszam pana Janusza Kowalskiego za to że dnia 7 lutego 2011 roku podczas obrad połączonych komisji Rady Miejskiej w Kazimierzu Dolnym publicznie znieważyłem Janusza Kowalskiego twierdząc m.inn., że jest chory psychicznie. Moje słowa były wypowiedziane bez należytego rozeznania i jeszcze raz za to przepraszam”. Ponadto Pan Radny Kruk powtórzył, że to jest nie jego tekst tylko tekst, który musiał przeczytać. Powiedział też, że warto było zapłacić parę groszy panu Januszowi, warto było też to powiedzieć, nie dlatego, że tak jest ale w kontekście telefonów, które po tym dostał od ludzi, których nie zna a niektórych zna. Dostał około 20 telefonów, które utwierdziły go w przekonaniu, że nie jest sam w takim myśleniu.

Radny pan Janusz Kowalski stwierdził, że zaskakuje go to co powiedział pan Kruk, że to nie są jego słowa, ponieważ przy sądzie pan Kruk podpisał się pod tym dokumentem i powiedział tak, taka forma mnie satysfakcjonuje. Dodał, że gdyby pan radny Kruk został skazany z tego artykułu nie mógłby piastować stanowiska. Radny Kowalski nie chciał tego, dlatego, że to nie radny Kruk był autorem tych słów. Ponadto radny Kowalski poinformował, że w chwili obecnej trwa ustalanie przez Sąd Rejonowy w Puławach IP komputerów z których były wysyłane groźby pod jego adresem i adresem jego rodziny. Poinformował też, że został zbezczeszczony grób jego matki napisem aby go zabrała a jak nie to oni pomogą. Powiedział też że jedno JP należy do osoby, która jest skazana za przestępstwa w zorganizowanej grupie przestępczej o charakterze zbrojnym, jest to mieszkaniec Kazimierza doskonale znany panu Burmistrzowi. Dodał, że nie jest to sugestia, że jest to przyjaciel Burmistrza.

Burmistrz pan Grzegorz Dunia stwierdził, że jest to sugestia na które pan Kowalski pozwala sobie ciągle jak również na epitetu pod jego adresem.

Pan Kowalski kontynuując swoją wypowiedz poinformował, że uczestniczy w sesjach od co najmniej 2005 roku odkąd odszedł na emeryturę wcześniej pracując jako policjant. Jego retoryka, pytania nie zmieniły się. Jego hasło wyborcze „Janusz Kowalski i wszystko jasne”, czyli zajmuje się sprawami trudnymi. Jego zachowanie dało mu to, że po raz pierwszy w historii 20 lat samorządów dostał największą liczbę głosów w Kazimierzu. Do niego przychodzą ludzie z całej gminy z trudnymi sprawami, które przekazuje innym radnym aby wspólnie je rozwiązać. Na spotkaniach wielokrotnie mówił, że jesteśmy jednym organizmem, jedną społecznością i nie można dzielić na miasto i wieś. Mówił kilka lat temu z troską o potrzebie budowy kontenerowej oczyszczalni ścieków w Witoszynie. Dodał też, że po zakończeniu spraw poinformuje Radę, kto brał udział w próbach organizacji pod jego domem demonstracji, wybicia szyb. Nie wie jak to się ma do słów Bartłomieja Pniewskiego, który mówił „Janusz proszę o rozwagę”. Przypomniał też, że było mu bardzo przykro, gdy o problemie grobu jego matki powiedział panu Bartłomiejowi, a pan Bartłomiej odpowiedział „kto sieje wiatr zbiera burzę”. Ponadto radny Kowalski zwrócił uwagę, że z realizacji inwestycji należało będzie się rozliczyć, bo może dojść do tego, że nie będzie pieniędzy dla pracowników.

Radna pani Małgorzata Wicha wnioskuje z wypowiedzi radnego Kowalskiego, że w radnych dopatruje się demonstrantów, i wrogów, a być może ma innych poważniejszych wrogów, bo radni mają najwyżej inne zdanie w danym temacie. Gdyby ją coś takiego spotkało głęboko zastanowiłaby się nad tym co w życiu zawiniła.

Pan Bartłomiej Pniewski poinformował, że rzeczywiście był bardzo wstrząśnięty tym co usłyszał od pana Kowalskiego, że zbezczeszczono grób jego mamy i skomentował to, komentarzem normalnym w takiej sytuacji. Pan Janusz już wtedy był w jego oczach człowiekiem, który bez przerwy jątrzy, a więc musiał komuś tak bardzo dopiec, że ten ktoś posunął się do świństwa.

Pani Joanna Sikora Dyrektor Szkoły Podstawowej w Rzeczycy podziękowała za starania i troskę o dobro szkoły w Rzeczycy i przekazała życzenia świąteczne. Wręczyła kartki świąteczne przygotowane przez dzieci, zaprosiła też na Jasełka

Burmistrz podziękował za życzenia i przekazał życzenia świąteczne dla nauczycieli, dzieci i rodziców ze szkoły w Rzeczycy. Ponadto przekazał również życzenia od nauczycieli i dzieci z Gminnego Zespołu Szkół.

Przewodniczący Rady poinformował, że w tej chwili nie pamięta dokładnie, sprawy o której była mowa na sesji 20 czerwca, ale chyba chodziło o sprawy polityczne.

Radny pan Janusz Kowalski stwierdził, że wie o tym, że społeczeństwo nie jest jednolite. Poinformował, że w dniu 10 kwietnia 2010r. w dniu katastrofy nad Smoleńskiem w części naszych domów panowała żałoba, a w Mięćmierzu strzelały korki od szampana.

 

Ad.13. Zakończenie obrad.

Na tym zakończono obrady XVIII sesji Rady Miejskiej.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Henryk Kozak

 

 

Czytany 4535 razy

Komentarze

+8
#4 mieszkanka 05-02-2012 09:27
Ja na następne głosowanie pójde tylko wtedy jak na burmistrza będzie startował pan Janusz , pan Rafał albo pan Piotr Guz reszta potrafi tylko obiecywać Boże dopomóż zeby te kadencje jak najszybciej się skończyły , a te place zabaw to moze stworzyć dla radnych coniektórych bo zachowują się jak dzieci w piaskownicy.ŻENADA!!!!! :-x
+16
#3 kazimierzak 03-02-2012 15:05
Darek być może w następnej radzie ich nie zobaczysz ale pomyśl ile jeszcze w tej kadensji zrobią złego dla kazimierza i ile zasieją zamentu jeżeli nie zostaną powstrzymani,wszystkim powinna przyświecać myśl przewodnia [kazimierz dla kazimierzaków a nie dla cwaniaków]
+15
#2 DarEk 03-02-2012 07:17
To jest po prostu nie do uwierzenia.Drodzy Radni ( nie wszyscy)! Jesteście najbardziej ubogą w uczciwość Radą historii.To jest żenada na poziomie mętów ulicznych.Czym Wy zajmujecie się na sesjach klepaniem się nawzajem po zadach i dawaniem sobie "buziaków".Gdzie szkoła pytam.i gratulacje a spuszczony do ziemi łeb!Tak powinien zakończyć się Rok dla WAS Radni !Mam nadzieję ,że większość z Was nie zobaczę w następnej Radzie.
+15
#1 Małgorzata 02-02-2012 22:48
Radny który będzie miał odmienne zdanie niż burmistrz niech wie, że zostanie przez dzialną rycerkę z Dąbrówki,która stara się o przekształcenie 8 działek, w tym wyciętego lasu, słownie zakrzyczany.

Dodaj komentarz