Wydrukuj tę stronę

Wybuch szkoły ratuje gminne finanse.

Oceń ten artykuł
(39 głosów)

Zbliżający się nieuchronnie koniec roku to czas refleksji i podsumowań zarówno w życiu prywatnym, jak również samorządowym. Każdy z nas ma, a przynajmniej powinien mieć, swoje przemyślenia- wszak już francuski filozof doby baroku - Kartezjusz  mawiał: „Cogito ergo sum”  (Myślę, więc jestem). Jakie są zatem przemyślenia Państwa Radnych i Pana Burmistrza- Grzegorza Duni, a więc osób, od których decyzji zależy los i przyszłość naszej gminy i mieszkańców? Tego nie wiem. Mogę za to podzielić się z Państwem swoimi przemyśleniami i spostrzeżeniami, które z uwagi na skalę zjawiska i wymagane nakłady finansowe oscylują wokół kazimierskiej szkoły.

Z całą odpowiedzialnością za wypowiadane słowa, obserwując samorządowe wydarzenia i podejmowane decyzje,  mogę postawić następującą tezę- ubiegłoroczny wybuch gazu w Gminnym Zespole Szkół w Kazimierzu Dolnym uratował gminne finanse w 2012r przed koniecznością zaciągnięcia pożyczki/ kredytu w wysokości 2 milionów złotych na pokrycie deficytu.Było to możliwe dzięki pieniądzom w kwocie 2.074.000 PLN, jakie gmina otrzymała z Ministerstwa Edukacji Narodowej na dzierżawę modułów kontenerowych. Wyżej wymieniona  kwota odpowiada 80% całkowitej sumy dzierżawy kontenerów, które zostały wynajęte na okres 28 miesięcy. Pozostałe 20% gmina ma pokryć z własnych środków.   Swoją drogą do dnia dzisiejszego nie wiemy, czy wyżej wymieniona kwota, jak twierdzi burmistrz Grzegorz Dunia, to subwencja, czy też dotacja celowa - jak na jednym z publicznych spotkań stwierdził dyrektor GZS pan Jerzy Arbuz.

W oparciu o powyższe, gdzie otrzymane ministerialne pieniądze ratują gminę przed koniecznością zaciągnięcia kredytu/pożyczki na załatanie dziury budżetowej  w 2012r, nie powinienem się dziwić, dlaczego burmistrz Grzegorz Dunia 30 czerwca 2011r, gdy na Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej była podejmowana decyzja o tym, gdzie będą doraźnie uczyły się dzieci, zapewniał radnych, nauczycieli i rodziców, iż po rozpoznaniu rynku producentów modułów kontenerowych koszt dzierżawy będzie wynosił między 30 a 40 tys.zł w skali miesiąca. 

http://www.kazimierzdolny.bip.net.pl/?p=document&action=show&id=3619&bar_id=3147(str. 4 protokołu)

Dziś, kiedy gmina płaci miesięcznie 85 tys. zł za dzierżawę modułów (ponad 1 milion zł w skali roku), wiemy, że ówczesne słowa burmistrza były nic nie wartym pustosłowiem, mającym na celu zapewnienie „jedynie właściwego i słusznego” głosowania.  W tym, jakże ważnym finansowym kontekście, pojawia się zasadnicze pytanie - Jaki to  zatem Panie Burmistrzu był rekonesans i rozpoznanie rynku, skoro gmina za moduły kontenerowe płaci ponad 2 razy tyle, niż Pan zapewniał? 

Czy tak postępuje odpowiedzialny gospodarz? Czy takie zachowanie włodarza to tylko przejaw ignorancji, czy może to już tylko i wyłącznie cyniczna gra? Oceńcie Państwo sami. Faktem natomiast niezaprzeczalnym jest, iż w kolejnych latach, począwszy od 2013r., gmina będzie musiała pokryć z własnych funduszy nieco ponad milion złotych na dzierżawę modułów kontenerowych.

 

Rafał Suszek

alt

Czytany 5138 razy