Co z tą szkołą?

Oceń ten artykuł
(7 głosów)
http://www.dziennikwschodni.pl/pulawy/duzo-chetnych-do-budowy-szkoly-w-kazimierzu-dolnym,n,140819570.html
http://www.dziennikwschodni.pl/pulawy/duzo-chetnych-do-budowy-szkoly-w-kazimierzu-dolnym,n,140819570.html

Za sprawą Komisji Edukacji pojawił się temat przyszłości nowobudowanej szkoły. Relacja z dyskusji zamieszczona została na Kazimierskim Portalu Internetowym. Szkoła jak wiemy jest wielka, za wielka jak na potrzeby samego Kazimierza Dolnego… Jak zatem zapewnić odpowiednie wykorzystanie budynku? Za poprzedniej kadencji próbę dyskusji nieco bardziej „światli” Radni kwitowali słowami: „budujmy a potem będziemy się martwić”. W obecnej kadencji również cisza, za wyjątkiem kilku pytań na sesjach. Ale na podejmowanie decyzji właśnie czas nadchodzi.

Budowa szkoły zmierza wielkimi krokami do końca. Prawdopodobnie zostanie zakończona w terminie czyli z końcem roku. Brak jednak informacji od kiedy dzieci będą mogły rozpocząć w niej naukę. Czy już od nowego semestru roku szkolnego 2016/2017 będzie to możliwe? Być może, ale nie ma co wyrokować. Oczywiście wszystkim zależy na czasie, bo przecież co miesiąc z tytułu dzierżawy kontenerów płacimy blisko 55000 zł. Studzę jednak co niektórych huraoptymizm, wynikający z faktu zakończenia dzierżawy. Oby zaoszczędzone pieniądze wystarczyły na utrzymanie nowej szkoły, pozbawionej jakichkolwiek energooszczędnych, pasywnych rozwiązań, coraz powszechniej stosowanych. Mamy nowy budynek jednak z wykorzystaniem tradycyjnych technologii (poza kotłownią na poddaszu).

To wszystko są jednak problemy poboczne. Kluczowy sprowadza się do odpowiedzi na pytanie: jak zapełnić szkołę? Zarówno Radni jak i Burmistrz nabierają wody w usta. Wiadomo, że coś się szykuje, ale co dokładnie nie wiemy. Z nadzieją, a może i ze strachem oczekują na reformę systemu edukacji. Oczywiście zapowiedzi rządu są jednoznaczne. Od 2017 roku miałoby nastąpić „wygaszanie” gimnazjów. Powrócą 8-klasowe szkoły podstawowe, w których przez pierwsze cztery lata zajęcia miałyby być prowadzone przez jednego nauczyciela (a nie trzy, jak dotychczas). Nauczanie ponadpodstawowe miało by trwać cztery lata.

Wracając do posiedzenia Komisji, Pan Radny Adam Gębal zaapelował o rozpoczęcie prac nad powstaniem Gminnego Zespołu Szkół. W Kazimierzu mamy wprawdzie GZS, ale obejmuje on jedynie placówkę w Kazimierzu Dolnym. Pozostają jeszcze szkoły w Bochotnicy (jedyna szkoła z halą sportową na terenie gminy), Rzeczycy i szkoła nr 2 w Kazimierzu Dolnym tj. w Dąbrówce. Szkołę w Skowieszynku póki co możemy pozostawić, ponieważ prowadzona jest przez stowarzyszenie.

Realizacja propozycji Pana Gębala doprowadzi na pewno do obniżenia kosztów funkcjonowania edukacji do której, pomimo subwencji oświatowej,  gmina dopłaca kilka milionów rocznie. Wyobrażam sobie, że wtedy będzie jeden dyrektor, zapewne część nauczycieli straci pracę, bo łatwiej będzie wypełnić pensum. Oczywiście umożliwi to jakieś oszczędności, ale z pewnością dzieci od tego nie przybędzie.

Jedynym rozwiązaniem skutkującym przypływem dzieci do Kazimierza byłoby zamknięcie którejś ze szkół. Nie muszę jednak nikomu uświadamiać jaki byłby odbiór społeczny takiej decyzji. Wystarczy podać przykład pobliskiej Wąwolnicy, gdzie majstrowanie przy szkołach skończyło się referendum (oczywiście uznanym za nieważne z powodu zbyt niskiej frekwencji). Nowa szkoła niestety poza „nowością” nie ma nic co by mogło przyciągnąć dzieci z zewnątrz. Powtórzę hasła: sala gimnastyczna, może basen.

Mamy jeszcze dzieci w przedszkolu. Jednak trudno przypuszczać, by komuś przyszedłby do głowy pomysł umieszczenia w jednym budynku trzylatków z 8-klasistami. Hałas, brak jakiegokolwiek terenu zielonego, brak wyżywienia (chyba że catering, co dla przedszkolaków jest rozwiązaniem raczej z kategorii tych niefortunnych). Może zatem powrócimy do liceum? W końcu formalnie nigdy nie zostało rozwiązane. Tylko kto do niego teraz przyjdzie?

Czekam zatem z niecierpliwością na dyskusję. Sprawa będzie niezwykle ciekawa, bo przecież Burmistrz na czas pełnionej funkcji znajduje się na „urlopie” od funkcji dyrektora szkoły w Bochotnicy. Oczywiście powrót ma zagwarantowany prawem. Zatem wszelkie decyzje Burmistrza i Rady w kwestii edukacji, będą w przyszłości oddziaływały także na życie Andrzeja Pisuli. Zobaczymy więc na ile starczy wszystkim odwagi.

 

J.K

Czytany 6484 razy

Komentarze

+8
#46 chłop z Okala 23-06-2016 21:03
Bliźniacy jednojajowi rozłożyli oświatę kazimierską na łopatki, a przy okazji i gminną... Niestety przy dużym współudziale biernej i przyklaskującej głupim pomysłom kadry pedagogicznej

Pamiętacie Państwo jak w roku wyborczym 2010 dzielono klasy co by więcej było etatów, a następnie, gdy kurz powyborczy opadł przystąpiono do redukcji?
+7
#45 miodek 23-06-2016 20:42
Takie rozwiązania były już praktykowane w naszej gminie i nie potrzeba do tego jednego dyrektora. Kilku dyrektorów tez może się porozumieć w sprawie uzupełniania pensum. Problem polega na tym, że w Bochotnicy, Dąbrówce i Rzeczycy nie ma potrzeby niczego uzupełniać, do czego przyczyniła się dotychczasowa polityka kadrowa dyrektorów tych szkół. Problem ma dyrektor GZS ze względu na liczbę nauczycieli chronionych w jego szkole.

Wychodzi na to , że nauczyciele-związkowcy są nieudacznikami i trzeba ich usunąć a nauczyciele-niezwiązkowcy są cacy.Może spójrzmy na działania dyrektora.Zwolnił panią od biologii licealną a zostawił gimnazjalną.Czy to jest kryterium kompetencyjne?Można zauważyć , że w pierwszej kolejności zwalniania są osoby spoza układu towarzyskiego dyrektora.A że akurat piastują funkcje związkowe to dyrektor ma szkopuł.Przecież może zwalniać nauczycieli bez tarczy ochronnej.A czy nie było tak , że kilka lat wstecz w czerwcu pani od kijków była zwolniona a we wrześniu miała cały etat?Trzeba było wtedy nie działać przeciwko swojej decyzji i dziś byłoby lżej.A czy pani od muzyki ucząca kilku przedmiotów ma do każdego odpowiednie wykształcenie?Mogłaby oddać te kilka godzinek koleżankom.
+3
#44 nauczycielka 23-06-2016 20:09
Cytuję Adam Gębal:
Wyborco. Problem ochrony związkowej dotyczy prawie wszystkich szkół gminnych. Jeżeli Pana interesują konkretne cyfry odsyłam do zapisów protokołu Komisji Edukacji ( do części w której Dyrektorzy Szkół referowali sytuacje w poszczególnych placówkach). Skutkiem takiej ochrony jest zobowiązanie do wypłaty wynagrodzenia chronionym pracownikom bez możliwości ich wykorzystania do prac niezbędnych z punktu widzenia potrzeb szkoły. Jedną z realnych możliwości rozwiązania tego problemu jest wprowadzenie głębokich zmian w organizacji gminnych placówek oświatowych.

Cytuję Adam Gębal:
Cyt. nauczycielka: "Panie Adamie, nie jest prawdą, że problem ochrony związkowej dotyczy wszystkich szkół w gminie. To jest przede wszystkim problem GZS."
Szanowna Pani. Nie twierdzę i nie twierdziłem , że problem ochrony związkowej dotyczy wszystkich szkół w Gminie. Moja wypowiedz w tej sprawie stanowi część #15 niniejszej dyskusji.
Pozdrawiam.
Adam Gębal

Szanowny Panie!Napisał Pan , iż problem ochrony związkowej dotyczy " prawie wszystkich" szkól. A tak naprawdę, połowy.Takie stwierdzenia wprowadzają zamęt, kształtują opinię społeczną. Bądźmy precyzyjni w swoich wypowiedziach.
+2
#43 nauczycielka 23-06-2016 19:41
Cytuję Romana Rupiewicz:
Cytuję nauczycielka:
Pani Romano, co to znaczy "elastyczne godziny i miejsca pracy zespołu nauczycieli"???

Szanowna Pani, to oznacza, że nauczyciel może pracować np. 4 dni w tygodniu w Kazimierzu, a jeden dzień w Bochotnicy czy Dąbrówce jeśli zajdzie taka potrzeba. W wielu przypadkach może to być ratunek dla redukcji etatów oraz pomoc w sytuacjach typu urlopy macierzyńskie czy zwolnienia lekarskie. Jedna administracja ułatwi rozsądne gospodarowanie etatami. Wypraktykowaliśmy to u nas na Uniwersytecie. W obrębie Wydziału jest ileś Instytutów prowadzących dane kierunki studiów. Jeśli jednak jest potrzeba, a nauczycielowi brakuje godzin do pensum, wówczas wykładowca ma część godzin w innym Instytucie. To się sprawdziło i udało w momecie reformy administracyjunej wydziału. I naprawdę nie ma się czego obawiać. Jest to lepsze, niż zwolnienia czy zamykanie szkół wielskich.

Takie rozwiązania były już praktykowane w naszej gminie i nie potrzeba do tego jednego dyrektora. Kilku dyrektorów tez może się porozumieć w sprawie uzupełniania pensum. Problem polega na tym, że w Bochotnicy, Dąbrówce i Rzeczycy nie ma potrzeby niczego uzupełniać, do czego przyczyniła się dotychczasowa polityka kadrowa dyrektorów tych szkół. Problem ma dyrektor GZS ze względu na liczbę nauczycieli chronionych w jego szkole.
+2
#42 kazimierzak 23-06-2016 14:59
Cytuję monument:
Cytuję kasia:
Cytuję Wiesiek:
A dlaczego JK nie komentuje wyników sądy

Janóż a ty widelec
Przestał tu mówić wiele
Bo z niego taki szpec
Nie koniecznie mędrzec?!
Który swoją rację przedstawi
Tak że każdego ubawi...

Widzę, że już wiersze są pisane dla naszego lokalnego "bohatera" a może jakiś pomnik? Macie jakiś pomysł na pomnik?

Przy grodarzu już stoi jeden pomnik za 1200000zł, już wystarczy.
+4
#41 gad 23-06-2016 14:11
Cytuję nauczycielka:
Panie Adamie, nie jest prawdą, że problem ochrony związkowej dotyczy wszystkich szkół w gminie. To jest przede wszystkim problem GZS.


To nie ochrona związkowa jest problemem.Zmieńcie dyrektora a zobaczycie , że problem zniknie...
+3
#40 Miodzio 23-06-2016 09:50
Cytuję Romana Rupiewicz:
Cytuję nauczycielka:
Pani Romano, co to znaczy "elastyczne godziny i miejsca pracy zespołu nauczycieli"???

Szanowna Pani, to oznacza, że nauczyciel może pracować np. 4 dni w tygodniu w Kazimierzu, a jeden dzień w Bochotnicy czy Dąbrówce jeśli zajdzie taka potrzeba. W wielu przypadkach może to być ratunek dla redukcji etatów oraz pomoc w sytuacjach typu urlopy macierzyńskie czy zwolnienia lekarskie. Jedna administracja ułatwi rozsądne gospodarowanie etatami. Wypraktykowaliśmy to u nas na Uniwersytecie. W obrębie Wydziału jest ileś Instytutów prowadzących dane kierunki studiów. Jeśli jednak jest potrzeba, a nauczycielowi brakuje godzin do pensum, wówczas wykładowca ma część godzin w innym Instytucie. To się sprawdziło i udało w momecie reformy administracyjunej wydziału. I naprawdę nie ma się czego obawiać. Jest to lepsze, niż zwolnienia czy zamykanie szkół wielskich.


Na którym miejscu w rankingu Perspektyw jest wspomniany przez prelegentkę uniwersytet?
-2
#39 monument 23-06-2016 09:00
Cytuję kasia:
Cytuję Wiesiek:
A dlaczego JK nie komentuje wyników sądy

Janóż a ty widelec
Przestał tu mówić wiele
Bo z niego taki szpec
Nie koniecznie mędrzec?!
Który swoją rację przedstawi
Tak że każdego ubawi...

Widzę, że już wiersze są pisane dla naszego lokalnego "bohatera" a może jakiś pomnik? Macie jakiś pomysł na pomnik?
+5
#38 oko proroka 23-06-2016 07:58
cyt.myśłący - Czy pan Marcin Pisula stanie twarzą w twarz ze swoimi koleżankami i kolegami po fachu z wiejskich szkół i powie, że trzeba zamykać szkoły na wsiach? W imię czego? Żeby zapełnić kazimierskiego giganta?

Ani Pan Marcin ani żaden nauczyciel nie odpowie na to pytanie.
Nauczyciele to dobrze zorganizowana grupa podobnie jak lekarze i potrafią osiągnąć swój cel kosztem innych.
Nie prawda że uczą.Sami nie są wychowani.
Zachowują się nagannie i obrabiają sobie ***** nawzajem. Tyla.
0
#37 Adam Gębal 23-06-2016 06:35
Cyt. nauczycielka: "Panie Adamie, nie jest prawdą, że problem ochrony związkowej dotyczy wszystkich szkół w gminie. To jest przede wszystkim problem GZS."
Szanowna Pani. Nie twierdzę i nie twierdziłem , że problem ochrony związkowej dotyczy wszystkich szkół w Gminie. Moja wypowiedz w tej sprawie stanowi część #15 niniejszej dyskusji.
Pozdrawiam.
Adam Gębal

Dodaj komentarz