Wystawa roku została otwarta! O współpracy Muzeum Nadwiślańskiego i KUL

Oceń ten artykuł
(8 głosów)

Wystawa, która została otworzona w gmachu głównym Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu Dolnym, z pewnością jest najważniejszym kazimierskim wydarzeniem kulturowym roku. Pokazuje mało znaną miłośnikom sztuki, prywatną kolekcję Olgi i Tadeusza Litawińskich, która 30 lat temu została przekazana na KUL. Był to znaczący i świadomy akt kolekcjonerów. Autorzy wystawy postanowili odszukać także dzieła, które jeszcze za życia donatorów uległy rozproszeniu, co w znacznej mierze udało się uczynić. Litawińscy w swojej maleńkiej willi w Zakopanem zgromadzili obrazy, głównie malarstwa polskiego z przełomu XIX i XX wieku. Na wystawie pojawiają się nazwiska wybitnych twórców jak: Olga Boznańska, Cécile Chalus, Stanisław Chlebowski, Wojciech Fleck, Maurycy Gottlieb, Jacek Malczewski, Rafał Malczewski, Piotr Michałowski, Antoni Piotrowski, Władysław Skoczylas, Włodzimierz Tetmajer, Stanisław Tondos czy Leon Wyczółkowski.

 

Ekspozycja jest już trzecim akcentem zakopiańskim. Pierwszym był pokazywany jesienią 2015 roku Władysław Skoczylas. O jego monograficznej wystawie w Kazimierzu i niezwykłej aranżacji, w Polsce było dość głośno, oczywiście w pozytywnym sensie. Także i teraz projekt wystawienniczy pozostaje na wysokim poziomie artystycznym, podobnie jak dobór eksponatów. Na wernisażu nie zabrakło przedstawicieli KUL – pracowników Instytutu Historii Sztuki z panią dyrektor prof. Ireną Rolską-Boruch na czele. Niezwykłe przemówienie wygłosił ks. prof. Antoni Dębiński, rektor KUL, oraz kuratorzy wystawy: dr Krzysztof Przylicki (Muzeum KUL) i dr Seweryn Kuter (Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym), którzy wprowadzili w historię kolekcji Litawińskich. O współpracy z Muzeum Nadwiślańskiego z KUL opowiadała Agnieszka Zadura, dyrektor kazimierskiego muzeum, która prowadziła spotkanie. Tą wystawą muzeum pokazało spójny i głęboko przemyślany program wystawienniczy. Zakopiański styl jest bowiem obecny w pejzażu miasta i twórczości tu powstającej, zwłaszcza architektonicznej. Wydarzenie jest zatem dopełnieniem opowieści o zakopiańskich i kazimierskich związkach. Zachęcam do otworzenia swej wyobraźni i kontemplacji piękna.

Romana R.

Źródło:

https://www.facebook.com/samorzad.mieszkancow.kazimierza.dolnego/?fref=ts

 

Czytany 4624 razy

Komentarze

0
#37 xxxxx 02-05-2016 17:00
Cytuję jojo:
dodam jescze ze Wawer pisal to jako wiceburmistrz uzywajac funkci publicznej dzieki nam ja mial. pisal listy sprawdzcie jaka to cyniczna mala g.... Zobaczcie na nasz fqcebook

pani Zadura pogoniła pijaków do robotyi wielkie halo.
W którym zakładzie można się opier.....ć
tak jak w muzeum
A mam pytanie:
Jakie stanowisko zajęła Solidarność w sprawie wystawy Goldberga?
-1
#36 Maria 02-05-2016 15:10
Cytuję kaśka:
Na wystawie są świetne prace z pięknej kolekcji, ale sama wystawa jest brzydko zaaranżowana. a już wielką wpadką jest brak katalogu, który zawsze towarzyszy wernisażom. Powód? Nie zdążyli. Wyszedł brak profesjonalizmu dyrekcji. Coś takiego nigdy wcześniej nie miało miejsca. Wygląda na to, że to teraz zamiast pracować, pije się kawkę? Tylko gdzie? Kawiarnia muzealna rozłożona na łopatki. Nie działa. Straszy pustymi regałami. na każdym kroku widać fatalną organizację pracy muzeum. No i jeden muzealny oddział już odpadł.

Zgadzam się - wystawa jest zaaranżowana fatalnie, przypadkowo. Była wieszana w ostatniej chwili - tuż przed otwarciem. A jak to się stało, że życiowi partnerzy przy niej pracowali? Jak załatwia się takie zlecenia?

"Kaśko" wylecz swój świerzb, a będzie Ci lżej w życiu! :D
Wystawa jest świetnie zaaranżowana, tylko trzeba się na tym znać, a nie pełnić rolę solidarnościowego trola. Niech Ci wszyscy święci wybaczą!
-1
#35 jojo 30-04-2016 03:10
dodam jescze ze Wawer pisal to jako wiceburmistrz uzywajac funkci publicznej dzieki nam ja mial. pisal listy sprawdzcie jaka to cyniczna mala g.... Zobaczcie na nasz fqcebook
-1
#34 jojo 30-04-2016 03:06
Wawer pisal poddancze teksty w obronie Zadury. To jest taki sam cyniczny gracz jak autor tego bloga. Nikt nie wie jak Zadura niszczy ludzi. Tak samo jak niszy taki kowalski swoim jadem i cwaniactwem manipulacji. to jest w gennach przenoszony jad
-1
#33 oskar 27-04-2016 22:02
Cytuję Wandzia Andzia:
Oskar, jesteś żałosny. Pana W.O. w Kazimierzu w odpowiednim stanie widziało pół miasta. Sama w godzinach pracy widziałam jak pił piwo, niby z goścmi. Nie wmówisz mi że to jest ok. że taka osoba może pełnić funkcje kierownika oddziału. Owszem, ten Pan jest bardzo inteligentny... ma wiele zalet. Jednak czytając jego katalogi mam wrażenie że mam doczynienia z erudycją, piękną polszczyzną i laniem wody. Mało treści dużo słów. I po co takie durne katalogi? Nikt tego nie czyta.

Jasne, lepiej, żeby do "Wystawy Roku" nie było katalogu.To powszechna muzealna praktyka. Katalog zawsze towarzyszy wystawie. Tu nie, bo cała wystawa była robiona w ostatniej chwili, bez koncepcji. a przecież ma dwóch kuratorów. Żenada
0
#32 Wandzia Andzia 26-04-2016 12:41
Oskar, jesteś żałosny. Pana W.O. w Kazimierzu w odpowiednim stanie widziało pół miasta. Sama w godzinach pracy widziałam jak pił piwo, niby z goścmi. Nie wmówisz mi że to jest ok. że taka osoba może pełnić funkcje kierownika oddziału. Owszem, ten Pan jest bardzo inteligentny... ma wiele zalet. Jednak czytając jego katalogi mam wrażenie że mam doczynienia z erudycją, piękną polszczyzną i laniem wody. Mało treści dużo słów. I po co takie durne katalogi? Nikt tego nie czyta.
0
#31 oskar 26-04-2016 11:31
Cytuję DarEk:
Cytuję ivan:
Cytuję lew:
Dobrze wiemy że za wystawą Goldberga stał Odorowski.


Pana Odorowskiego popiera Solidarność?Nie możliwe!
Świadczyłoby to o tym,że Solidarność co najmniej przymknęła "oko" na antypolską wystawę? Nie wierzę?!
Może nick muzealnik by odpowiedział na to nurtujące nas wszystkich pytanie?


Nikt nie rzuci się z odpowiedzią na te pytania?
Do muzealnik-jak tam?
Grupka fatalnych pracowników a w internecie anonimowych [AA] dyskutantów jest w stanie zniszczyć każdą dobrą inicjatywę,tylko dlatego,że maja uraz do osób,które zabraniały w pracy pić alkohol.

a ja akurat widziałem tych ze zdjęcia jak w godzinach pracy pili alkohol
0
#30 noe 26-04-2016 08:07
Cytuję iga:
Cytuję przecz z dyrekotorka:
A Krzysio Wawer też był w panteonie obrońców pani dyrektor. Nie ładnie. Tym podpadł! Nie zapomnę tego!

Ludzie ogarnijcie się. Wawer nigdy na temat muzeum nie zabierał głosu. Ale to miasto jest powalone. Nawet nie można napisać nic o wystawie. Przupomnę że główni oponenci to lewacy i feministki. Nieroby i alkoholicy

Nie miasto tylko cześć ludzi ok 1 procent populacji w większości komentatorzy tego bloga zarówno z jednej jaki i drugiej strony barykady czasem to aż przykro czytać czy wam za to płacą a może to hobby
0
#29 oskar 25-04-2016 21:05
Cytuję chłop z Okala:
Czytam, czytam i oczom nie wierzę. Artykuł poświęcony znakomitej wystawie, a komentarze dotyczą w głównej mierze pani dyrektor. Proszę napisać jakiś artykuł o dyrekcji i komentować.

O tym, że jest to znakomita wystawa piszą ludzie, których na niej nie było. Na wystawie są znakomite prace, ale sama wystawa jest bardzo słabo przygotowana. A brak katalogu to wielka wpadka dyrekcji i kuratorów wystawy. To się nie zdarza na "znakomitych wystawach"
0
#28 kaśka 25-04-2016 17:50
Na wystawie są świetne prace z pięknej kolekcji, ale sama wystawa jest brzydko zaaranżowana. a już wielką wpadką jest brak katalogu, który zawsze towarzyszy wernisażom. Powód? Nie zdążyli. Wyszedł brak profesjonalizmu dyrekcji. Coś takiego nigdy wcześniej nie miało miejsca. Wygląda na to, że to teraz zamiast pracować, pije się kawkę? Tylko gdzie? Kawiarnia muzealna rozłożona na łopatki. Nie działa. Straszy pustymi regałami. na każdym kroku widać fatalną organizację pracy muzeum. No i jeden muzealny oddział już odpadł.
Zgadzam się - wystawa jest zaaranżowana fatalnie, przypadkowo. Była wieszana w ostatniej chwili - tuż przed otwarciem. A jak to się stało, że życiowi partnerzy przy niej pracowali? Jak załatwia się takie zlecenia?

Dodaj komentarz